שאל את הרב

לימודים מול דת?!?!

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/07/10 17:41 יט באב התשע

שאלה

שלום כבוד הרב!

חשוב לי לציין שכבר שאלתי שאלה זו רב אחר פה ותשובתו עזרה לי אבל אם גם הרב יוכל להשיב לי, אשמח.

אני למדתי השנה שנה א' בבר אילן. מדעי המחשב ראשי וכימיה משני.

הלימודים היו עמוסים ומתסכלים מאוד. לא היה לי פנאי לכלום.פחדתי שאני רוצה לעזוב בגלל עומס ולא בגלל חוסר עניין ולכן המשכתי גם לסמסטר ב'. באמצע סמסטר ב' הבנתי שזה גם לא מעניין ולכן עזבתי את מדעי המחשב אך המשכתי עד סוף השנה את הקורסים בכימיה ומתמטיקה.

כעת, לקראת חשיבה חוזרת לגבי מה אני הולכת ללמוד בע"ה בשנה הקרובה(שמתחילה בעוד חודשיים...) אני ממש אובדת עצות.

אני אדם מאוד ריאלי ומתמטי וב"ה יש לי יכולות.

הבנתי שמה שמעניין אותי זה הסברים למה שקורה בעולם-כימיה, ונראה לי שגם ביולוגיה עשוי לעניין אותי.דברים מדעיים. לכן חשבתי ללמוד :"ביוכימיה ומדעי המזון" בפקולטה לחקלאות ברחובות, ועל זה בעצם שאלתי:

עשיתי גם ייעוץ לימודי לפני שנתיים והיועצת אמרה שהנדסת מזון תתאים לי.

העניין הוא שכשביקרתי בפקולטה לחקלאות ממש לא הרגשתי שזה מקומי.החברה מאוד חילונית.כמעט כולם קיבוצניקים או מושבניקים וכמות הדתיים מזערית ביותר. גם מבין הדתיים הרוב הגדול זה בנים דתיים ולא בנות.

אציין ששנה שעברה עשיתי שנת מדרשה וגם בזמן השירות הלאומי למדתי במדרשת שילוב.

אני לא מרגישה סגורה עד הסוף באמונתי וחשוב לי להתקדם בע"ה בעבודת ה' שלי ואני חוששת איך השהיה שלי ברחובות תשפיע על זה.

לכן חשבתי להמשיך בבר אילן ללמוד רק כימיה עם תעודת הוראה אבל הבעיה בזה היא שלאחר בירורים רבים הבנתי שאין עבודה בכימיה אלא רק אחרי תואר שני,וגם אז היא לא כזו זוהרת.. קשה לי להשקיע בדברים בלי לראות בהם מטרה, ואני מפחדת שארגיש מתוסכלת במהלך התואר מכך שבסוף לא יהיה לי מה לעשות בו.

חשוב לציין שכל חיי גרתי בת"א, בתיכון היתי בתיכון דתי שיש בו בנים אך בכיתות נפרדות(יחד בהפסקות), כך שאני לא באה מבועה ומכירה טוב מאוד חילונים.

מדעי המזון זה לא חלום חיי אבל זה פשוט נראה לי מנקודת המבט שלי היום, די מעניין...

זקוקה מאוד לייעוץ ואם אפשר כמה שיותר מהר כי ההרשמה נגמרת בקרוב מאוד.

תודה רבה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

השיקולים שלך נכונים - אם לא מוצאים מה שהכי מעניין אותנו, אז צריך ללמוד מקצוע לחיים בתחום שאולי מעט פחות מעניין.

כמו כן צריך להיות ערים להשפעות חברתיות של מקום הלימודים. הדבר הזה אינו אוביקטיבי אלא סוביקטיבי: יש מי שמרגיש שחברה חילונית עלולה להשפיע עליו ויש מי שלא מתעניין בחברה במקום לימודיו, לכן הוא יושפע הרבה פחות.

בתוך כל אלו את צריכה להחליט מה דרכך. חשוב מאוד שאת בעצמך תחליטי ולא תמסרי הכרעה כל כך חשובה למישהו אחר. אני ודאי לא יכול ולא רוצה להחליט עבורך מפני שכאמור זו חובתך להחליט על דרכך בחיים.

עם זאת את צריכה ויכולה להתיעץ עם הרבה אנשים לפני ההחלטה.

עליך גם לחשוב מה המקצוע שאת מבקשת: עבודה במקצוע כימיה או מזון וכד' או להיות מורה. מפני שאם מדובר על הוראה אולי כדאי לך ללמוד מקצועות שנדרשים יותר להוראה כמו מתמטיקה או ביולוגיה (אלו מקצועות הוראה נרדשים יותר מאשר מחשבים וכימיה).
בהצלחה

כתבות נוספות