שאל את הרב

לימודים אקדמאיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/09/19 13:56 ב באלול התשעט

שאלה

סליחה על האורך אני רק אתן רקע על עצמי אני בת 24 באה ממשפחה דתית ולא מזמן לקחתי על עצמי חצאיות אני שואפת להתחזק.

שלום כבוד הרב, אני לומדת תואר בהנדסה תעשייה וניהול במקום חילוני בסוף השנה הראשונה שלי גמלה בליבי ההחלטה לעזוב למכון טל שהוא מוסד דתי ופניתי שם למישהו שאני מכירה שעזר לי וממש ניסה לקדם את תהליך הקבלה כי אני מגיעה ממקום אחר לא כול הקורסים מתקבלים יכול להיות שאני יאריך את התואר שלי והוא ממש הפעיל את הקשרים שלו למעני ובאותה תקופה ההיתי ממש בדיכאון ועצבות לא ידעתי מה לעשות האם לוותר על הכול ולעזוב למקום דתי או להישאר ולסיים את הקורסים שלי פה תמיד הרגשתי במכללה החילונית שאין לי באמת חברים ללימודים אמיתיים. בסופו של דבר בחרתי להישאר במוסד החילוני ועכשיו בזמן זה ממש שצריך לבנות את המערכות השעות לשנה שלישית אני שואלת מישהי שהייתי עושה איתה את העבודות והחשבתי אותה בתור חברה1 שתשלח לי את המערכת שלה כדי שנייהיה יחד והיא אמרה לי שהיא מסתמכת על מערכת של מישהי אחרת שגם אפשר לומר שהייתי איתה בקשרי חברות והיא חברהה2 ממש טובה של החחברה ש אבל בכול פעם שאני שואלת את החברה היותר טובה היא אומרת לי שהיא מסתמכת על המערכת שלי החברה 2 ומרגיש שהן לא רוצות שאנייהיה איתן , מאחר והרבה פעמים עושים ועשינו עבודות יצא שאני וחברה 1 עשינו ביחד וחברה 2 עשתה עם בנות אחרות אני מכירה וחברה 1 תמיד התבאסה על זה והרבה פעמים הרגשתי ממה מדברים שאמרה לי ומיחס שלה שהיא לא ממש רוצה לעשות איתי עבודות מעבר לזה אין לי עוד חברין לעשות איתם. אני מרגישה לא רצויה ויש לציין כי אני באה מבית דתי ובגלל שלמדתי כזה במסגרת חילוניות זה יצא שלמדתי במכללה חילונית. אני מרגישה עצבות ומועקה מיחס של הבנות שאני מסתובבת איתן ומרגישה ויודעת שמכון טל זה לא היה קורה, מה גם שלקחתי על עצמי חצאיות כרגע זה לא קשה אבל מה יקרה בחורף , בסביבה דתית זה יותר קל והחברה שם הרבהיותר מקבלת. הרב אני מאוד מדוכדת מה לעשות לא ממש בא לי להיות במכללה שלי ואני ממש מצטערת שוותרתי לפני שנה לעבור למכון טל אחותי לומדת שם ואני ממש מקנאה בה וזה עוד יותר עצוב לי כי אני אוהבת את אחותי אהבת נפש ואני לא רוצה להזיק לה. אבל עכשיו זה מאוחר מדי אני עולה לשנה שלישית יש לי עוד שנה רביעית ללמוד בשנה שלישית בוחרים התמחות ואיך בדיוק אפשר לעבור למכון טל אחרי שהרבה אנשים באו לעזרתי והרכז שם שעוזר לסטודנטים ממש רצה לאשר את הדברים במהירות עבורי אבל וויתרתי? היה לי מקרה בילדות שאני לא רציתי להיות חברה של מישהי וברחתי ממנה בבצפר והיא הייתה לבד ועברה לפנמייה בה היא התחילה לצאת לבילויים ולהכיר בנות אחרות אולי זה באשמתי ובגלל זה אני במצב הזה, זה כיבכול תיקון על מה שעשיתי? למרות שהיום אנחנו החברות הכי טובות .אולי זה קשור? אני מנסה להבין למה אני וותרתי על עצמי לפני שנה מה כבר היה קורה אז הייתי מתחילה את נתואר מהתחלה זה יותר שווה, בל עכשיו כנראה זה מאוחר מדיי? מה לעשות, האם שוב לפנות לגורמים שפניתי אליהם ולהתחיל את התהליך ?יכול להיות שזה בכלל לא אפשרי אתה מכיר אולי גורמים ממכון טל? אני רוצה להתחזק עוד לשמור על הצניעות שלי לשמור על נגיעה קרבה מבנים מה עלי לעשות?

תשובה

שלום וברכה

מסע הכאב על המצב שנקלעת אליו הוא אכן מתסכל ומציק. לעתים הדברים מסתבכים, ובעקבות החלטות שונות שקבלנו אנו מוצאים את עצמנו בדרך שלא רצינו להיות בה. המציאות הזו יכולה לגרום לנו לשקוע בדכדוך, אך היא גם יכולה להיות בית ספר המלמד אותנו כמה דברים על עצמנו, במצבים האלה, והתוצאות של הלימוד הזה מלווים אותו לטובה לאורך החיים כולם.

נתחיל ביחסים בין בני אדם. הם מורכבים. לעתים אנשים אינם חפצים בקרבתם של אנשים אחרים; לעתים להפך. הדבר לא מלמד דבר על אותו אדם שכעת לא מתחברים אליו. הוא יכול להיות הטוב שבטובים, אבל הכימיה במצב זה לא פועלת, או שיש שיקולים אחרים. ההחלטה הטובה שלך להתחזק היא החלטה טובה העומדת בפני עצמה, וקשה להניח שהיא הנושא העיקרי בשאלת ההתחברות. הדבר היותר חשוב הוא שהתדמית שלך בעיני עצמך לא תרד, אלא דווקא תתחזק, ואת תדעי כי אם מישהי אינה רוצה בעבודה המשותפת איתך – זה הסיפור שלה, ואת מקווה שהיא מפסידה מכך, אבל את עצמך לא תעריכי את עצמך לפי העיניים שלה, אלא לפי המצב שלך באמת.

מהדברים שלך עולה כי אם יש אפשרות לעבור למכון לב, גם במחיר אי הכרה בחלק מהקורסים – זה מה שאת רוצה עכשיו. אם זה באמת כך – אז קדימה. שום דבר לא צריך לעצור אותך מלמלא אחר רצונך, כמובן – לאחר בירור פנימי שזה מה שאת רוצה. ואם את חוששת מהיחס שלהם אלייך אחרי שהודעת להם שאת לא מעוניינת – אמרי להם את האמת, ואמרי להם שאת רואה את ההחלטה הקודמת שלך כטעות. בדרך כלל, כשאדם דובר אמת, והוא לא מזייף, יש צליל מיוחד החודר לליבות השומעים אותו.

אבל, גם אם זה לא ילך – אל תפלי לדכדוך. יש גם דברים טובים בהישארות שלך במכללה הנוכחית, והיא דווקא יכולה להעצים את החיים שלך.

יש לך אפוא מפת דרכים מה כדאי לעשות, ומתוך הבחירה שלך תמצאי את דרכך לטובה.

כל טוב, ופתיחת שערים חדשים

כתבות נוספות