שאלה
האם צריך לבצוע על לחם משנה בר"ח חוה"מ ובסעודה רביעית?
תשובה
שלום לשואל !
בציעת הפת בשבת על לחם משנה היא כנגד המן שירד לעם ישראל דבר יום ביומו , אולם ביום השישי ירדה כמות כפולה " והיה ביום השישי והכינו את אשר יביאו והיה משנה על אשר ילקטו יום יום " ( שמות טז ).
וכתב הבא'ח שנה שניה וירא :
" צריך לבצוע על שתי ככרות בכל סעודה משלוש סעודות , ויהיו שלימות זכר למן דכתיב ביה לחם משנה .... מיהו לפי דברי רבינו האר'י ז'ל צריך לסדר בשולחן שתים עשרה ככרות בכל סעודה משלוש סעודות כזה :
00 00
00 00
00 00 ".
אולם , בראש חודש וחול המועד לא ירד לחם משנה מן השמים ולכן אין צורך לבצוע על שתי ככרות .
אם כי נזכיר את ההלכה שבראש חודש יש להרבות בסעודת ראש חודש ( ראה בא'ח ויקרא שנה שניה )
אלא שיש עדות שבשעת שמחה כמו אירוסין וכאשר מתארח ת'ח בביתם וכדומה שמים לפני האורח שתי ככרות לכבודו כאילו שבת היום .