שאל את הרב

לחגוג יום נישואין לאבא שנפטר

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 13/06/02 07:55 ג בתמוז התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום רב,

שמי סיגל ואני גרה בישוב...

ויש לי שאלה שמטרידה אותי וברצוני להתייעץ אתך.

לפני כשמונה חודשים נפטר אבי, כתוצאה מסיבוך בניתוח. כמובן הייתה זו טרגדיה והלם מוחלט עבורי, במיוחד לאור העובדה שהרופאים טענו שלמעשה הניתוח הצליח והסיבוך היה לא צפוי. היה זה ניתוח מאוד מסובך שבו הסירו גידול מהלבלב וכעבור ארבעה ימים מיום הניתוח נוצר נמק במעיים שלסוף גרם לכשל מערכות בגוף ולמות אבי.

השאלה שלי בעניין יום הנישואין של הורי.

בעוד כשבועיים וחצי יחול יום נישואין של הורי.

אנחנו,(אני, בעלי ושני ילדי) מידי שנה נהגנו לציין יום זה ולקנות להורים מתנה קטנה,( לדוגמא עציץ פרחים) כדי לשמח אותם ולתת להם הרגשה טובה שאנו תמיד זוכרים.

השנה, לאחר מות אבי, אני לא יודעת כיצד לנהוג:

האם אני צריכה להמשיך "לחגוג" ?

מצד אחד, אם אני אמשיך במסורת, אולי אעציב את אימי ואגרום לה לסבל מיותר. גם כך, מאוד קשה לה להתגבר ולהשלים עם מות אבי. הם חלקו יחד שנים ארוכות ויפות.

מצד שני, אם אני אבליג ולא אזכיר, אז אולי היא תיפגע ותיעלב שלא זוכרים.

מה לעשות ביום זה שתמיד היה יום שמחה עבורינו, וכעת הוא יום עצב וכאב ?

אודה לך מאוד על תשובתך.

בכבוד רב,

תשובה

סיגל שלום.

ראשית אני משתתף בצער על מותו של אבא.

דרכו של עולם הוא כי כשאדם חי חוגגים לו יום הולדת .יום נישואין וכ"ו אך כשאדם נפטר לבית עולמו זוכרים את יום המוות ואותו יום מר ונמהר מחליף את התאריך שליום ההולדת .
לתאריך זה קוראים אזכרה. הוא מה ששלמה המלך אמר בחוכמתי" טוב שם משמן טוב ויום המוות מיום הוולדו" כלומר יום המוות מחליף את יום ההולדת.וזהו התאריך המשמעותי שבו מתכנסים בני המשפחה ועורכים אזכרה.

לדעתי לא כדאי לחגוג את יום הנישואין לאדם שנפטר.

אולם ראוי באותו יום להגיע לביתה של אמא לא בסיבה של מסיבה אלא בסיבה של עידוד לאמא חיזוק רוחה להדגיש את האחדות המשפחתית את המשכיות דרכו של האבא וכ"ו.

( אינני יודע את תוכניותה של אמא את מצבה .בדידותה. אך לא כדאי לחגוג יום נישואין ובכך לקבוע נורמה גם לשנה הבאה ואולי עד אז היא תחליט להכיר ידיד או חבר וכ"ו )

בברכה,

עוזיאל

כתבות נוספות