שאל את הרב

להתמודד עם הרהורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/09/12 01:52 כט באלול התשעב

שאלה

בס"ד

שלום רב,

הרמב"ם מדבר על איסור קישוי בהלכות איסורי ביאה:

"וכן אסור לאדם שיקשה עצמו לדעת או יביא עצמו לידי הרהור. אלא אם יבא לו הרהור יסיע לבו מדברי הבאי (והשחתה) לדברי תורה. שהיא (משלי ה-יט) ''אילת אהבים ויעלת חן''. לפיכך אסור לאדם לישן על ערפו ופניו למעלה עד שיטה מעט כדי שלא יבוא לידי קישוי"

לאחר שהגיע הרהור כמעט כל תזוזה בגוף גורמת לקישוי מסויים, האם זהו גם אסור או רק מחמת ההרהור באותו רגע? מה ניתן לעשות?

האם קישוי ללא הרהור גם הוא נכלל באיסור? מחמת שתן,קור וכד'..

תודה רבה ושנה טובה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הרמב"ם שאתה מביא בראש דבריך נותן מענה לכל שאלותיך.

השאלות הם:
1. לאחר שהגיע הרהור כמעט כל תזוזה בגוף גורמת לקישוי מסויים, האם זהו גם אסור או רק מחמת ההרהור באותו רגע?
2. מה ניתן לעשות?
3. האם קישוי ללא הרהור גם הוא נכלל באיסור? מחמת שתן,קור וכד´..

התשובה של הרמב"ם
1. "אלא אם יבא לו הרהור יסיע לבו מדברי הבאי..." לפני שאתה עושה תנועות בגוף תעשה קודם כל "תנועה" בנפש ובדמיון. כפי שאומר הרמב"ם: קח את עצמך למחשבות ודימיונות אחרים. ממילא הגוף ירגע ואז אתה יכול להניע את הגוף ללא חשש.

2. כאמור, מה שניתן לעשות: להשאר ללא תנועה גופנית ולעשות עבודה פנימית.
מחשבות ודמיונות אי אפשר לגרש. הדרך להסתלק מהם היא למלא את עצמך במחשבות אחרות. הרמב"ם ממליץ על דברי תורה אבל לא כולנו במדרגה כזאת. אתה יכול לחשוב על העבודה שלך, על הלימודים שלך, על קניות שאתה מעונין לעשות, אפילו לתכנן מה אתה רוצה לאכול בארוחה הקרובה...

3. כל קישוי אסור, לא משנה מה מעורר אותו "אסור לאדם שיקשה עצמו לדעת".

כתבות נוספות