שאל את הרב

להשיב אדם שהדרדר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/10/12 23:25 יח בתשרי התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני רוצה להתייעץ לגבי נושא מאוד חשוב. והוא גם דיי דחוף.

יש איזשהו אדם, יהודי טוב ויקר, שהיה מזכה את הרבים ומחדש המון דברים, ובאמת הרבה באהבת חינם, לימד אותי אישית חידושים רבים בין אדם לחברו ובין אדם למקום והרבה בזכותו התקדמתי בעצמי.

לצערי הרב, לאחרונה גיליתי שהוא עבר תהליך של חזרה בשאלה, והפך לאתאיסט. הופתעתי מכך מאוד ונכנסתי למעין עצבות, נחלשתי מאוד מהידיעה שהאדם היקר הזה התקלקל, פרקתי זאת אצל חבר טוב, ושנינו החלטנו לנסות להחזיר אותו לדרך הישר.

החלטנו שהוא ידבר איתו, כי הוא בקיא יותר ממני ברוב התחומים ביהדות, והוא אכן התחיל לדבר איתו, ישנה התקדמות מסויימת, לא גדולה, כי הוא עדיין אומר שגם אם נוכיח לו שהתורה נכונה הוא לא ירצה לחזור לקיים מצוות, נקודת אור היא שהוא התרכך, ואני מקווה שנצליח בע"ה להחזיר אותו בתשובה שלמה.

עכשיו, התפקיד שאני לקחתי על עצמי זה להתפלל הרבה בשבילו, וללמד עליו זכות, ולהשתמש בכל הזכויות שלו- למענו, עכשיו כשהוא בעת צרה, את רוב החידושים שלו יש לי(הוא פרסם אותם בפורומים), והתחלתי לקרוא אותם ורבים מהם או ששכחתי או שבכלל לא ידעתי שהיו קיימים, ובאמת גיליתי הרבה דברים חדשים בזכות אותם פרסומים ישנים, והחלטתי שאחרי כל חידוש שאני קורא שלו, אני מתפלל שהפרסום יזקף לזכותו ויעמוד לו עכשיו בעת צרתו ושהקב"ה יחזיר אותו בתשובה שלמה בזכות כל החידושים שלו.

נגיע לשאלה: מה עוד אני יכול לעשות בשביל להשיב אותו לחיק ה', ולתורה ולמצוות? הדבר חשוב לי במיוחד, כי הוא באמת אדם טוב ויהודי יקר וצדיק, רק שהתבלבל והדרדר, אני יודע שהקב"ה זימן לי הזדמנות ואני יודע שאם אני אעשה מספיק הוא יחזור בתשובה בטוח, ולכן אני רוצה לעשות כל מה שאפשר בשביל לקדם מטרה זאת.

תודה רבה מראש,

חג שמח ושבת שלום :)

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בכל(!) המקרים שאני מכיר, היציאה בשאלה לא התחילה מספקות פילוסופיים \ אמוניים. גם אם היוצא בשאלה דן עמנו בהוכחת אמונה וכד' הקשיים שמניעים אותו נמצאים בעולם הרגש:

יש כאלה שכועסים על הורים או מורים או רבנים מפני שנפגעו מהם או מפני שמצאו בהם דופי ולכן אבדו את האמון בהם.

יש כאלה שהיצר מושך אותם לסגנון החילוני הפתוח והקליל.

יש אנשים עם קשיים אמיתיים בחיים והם 'מאשימים' את הקב"ה. (לא מוצאים זיווג; לא מצליחים בלימודים \ בעבודה)

לכן המאמץ שלכם צריך להיות חזק מאוד בתחום הרגשי:

ראשית: בדגש בין אישי. בלי קשר לעמדה הדתית שלו. להראות לו שאתם בכל מקרה נשארים חברים שלו, אכפת לכם ממנו בכל מצב שהוא יהיה. צריך להקשיב לו הרבה ובאמת להיות חברים שלו.

שנית: בתחום הדתי. לבוא איתו ולהביא אליו, את החויה האמונית.
תפילות שנוגעות ללב (בכל מני מקומות מתאימים).
ללמוד אתו הרבה תורה - לבקש ממנו להמשיך לחדש בתורה בלי קשר לעמדה האמונית שלו כרגע.
למשוך אותו למקומות שבהם לומדים תורה ומתלהבים (שירה, ריקודים).

בהצלחה !

כתבות נוספות