שאל את הרב

לגבי מוצר שהתקבל עליו פיצוי בקניות באינטרנט

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/06/17 19:27 ב בתמוז התשעז

שאלה

שלום לכבוד הרב,

קנינו באינטרנט מוצר מסוים שנאמר עליו שהוא מתאים למחשב עם מערכת הפעלה של Windows 10 ,בפועל המוצר התגלה כלא תקין ולא תיפקד כראוי ,ככל הנראה בגלל שלא היה מותאם למערכת ההפעלה הנ"ל בניגוד למה שנאמר.

שילמנו לחנות דרך "פייפאל" (אם לא מוכר, זו פלטפורמה שדרכה מעבירים את התשלום, ובמידה ויש בעיה היא פוסקת באופן אובייקטיבי האם להחזיר את התשלום ללקוח או לא), מכיוון שהייתה בעיה פנינו אליהם והיו עשרה ימים בהם המוכר היה צריך להגיב לשאלות שהם שאלו אותו ,הוא לא עשה זאת ולכן התשלום חזר אלינו מידית לפי המדיניות שלהם.

אומנם המוצר נשאר אצלנו ובמקרה כזה לפחות, כאשר המוכר לא הגיב לשאלות ש"פייפאל" שאלו אותו ,הם לא דרשו את החזרת המוצר באיזה שהיא צורה, מה דינו של המוצר ? (יש לציין שמובן שכאשר חנות מוכנה לקבל תשלום דרך "פייפאל" היא מתחייבת לקבל את ההכרעה שלהם, וככל הנראה אף משלמת על חשבון עסקי אצלם, המאפשר קבלת תשלום כחנות).

ב. בעניין דומה אחר, קנינו מוצר מחו"ל אצל מוכר לא יהודי , המוצר הגיע באיחור מהתאריך המשוער האחרון אותו ציין המוכר (הם מציינים טווח משוער של הגעה) ,ולכן אף לפני שהמוצר הגיע בפועל קיבלנו עליו החזר לאחר בקשה שלנו,ומפעולה עצמאית של המוכר. וזאת אף שהבהרנו לו שגם אם יגיע המצור יתכן שלא נוכל להחזיר את התשלום מכיוון שמדובר באיחור ויתכן שנקנה במקום זאת מוצר ממוכר אחר.

מדובר באתר שהרבה מוכרים יכולים למכור בו תחת התחייבות למדיניות ותנאי האתר. שאלתי את שירות הלקוחות של האתר בו הם מוכרים לגבי מדיניות האתר (מדובר באתר "איביי" - ebay) , לגבי מקרים מהסוג הזה והשורה התחתונה שהבנתי מהם היא שהם לא נוגעים ולא מתעסקים במה שקורה לאחר שהגיע פיצוי ,ומבחינתם זו סוף העסקה).

מרצון טוב רציתי להחזיר לו את הכסף ושלחתי לו הודעה, אך הייתה איזה שהיא חופשה אצלם והוא כתב לי הודעה כללית שהם בחופשה ואם יש איזה שהיא בעיה היא תטופל לאחר מכן. הוא לא חזר אלי ואפשר להניח שכנראה לא טרח לקרוא כלום.

אני לא מרגיש שזה מתאים שאני אפנה אליו שוב "ואטרח" אחריו כשזה מלכתחילה מלפנים משורת הדין והוא לא התייחס ברצינות למה ששלחתי לו. האם יש חובה כלשהי כן להחזיר לו את התשלום ? (לכאורה התשובה ברורה לי שלא, אבל אני באמת רוצה לקבל חוות דעת וללבן את הדברים).

תשובה

לשואל שלום

כל הכבוד על הרגש המוסרי הבסיס שאין אנו רוצים שיהיה גזל בידינו.

מקרה ראשון:

לפי הבנתי, קיבלתם את הכסף חזרה על פי התנאים המקובלים במסחר מסוג זה. לכן כספכם כשר הוא. שהרי כלל בידינו: "כל תנאי שבממון קיים".

לגבי המוצר - מכיוון שלא שילמתם עליו אין לכם רשות להשתמש בו. מאידך גיסא - אין אתם חייבים להשיבו, אלא על המוכר לקחתו.

בקצרה: כספכם שהושב - כשר. אין להשתמש במוצר.

מקרה שני:

זו אכן פעולה מוסרית לפנים משורת הדין, וראויה היא. אך איני רואה חובה לטרוח אחריו. פעולתכם מספיקה, שהרי נודע לו. ואם הדבר חשוב לו, ייצור עימכם קשר.

ברכה והצלחה בעסקיכם ובמעשה ידיכם.

כתבות נוספות