שאל את הרב

לב מלך ביד ה' - למה שרון אשם?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/01/06 22:29 יד בטבת התשסו

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה

הפסוק במשלי "לב מלך ביד ה'" אומר שלמלך אין בחירה חופשית בנושאים ציבוריים.וכן במאמרי חז"ל על פסוק זה.

קשה לקבל ולעכל דבר זה. אני לא מצאתי ברמבם ביד החזקה את הגישה הזו. הוא לא מייחד את המלך משאר בני האדם בנושא הבחירה.

הגמרא בגיטין מספרת על נירון קיסר שלא החריב את ירושלים בבחירה חופשית, למרות שהוא ידע שזה רצון ה'. ללמדך, שיש בחירה חופשית.

אודה לכת"ר, אם יאיר עיני בשאלה זו.

שבוע טוב

בברכה

משה רוט

תשובה

בס"ד

הפסוק במשלי (פרק כא א) אומר: "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה' עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ".

הדוגמא הטובה להבין את זה היא פרעה. וכי לפרעה לא היתה בתחילה בחירה חופשית? אם כן למה הוא נענש? רק בסופו של דבר, אחרי חמש מכות, נלקחה ממנו הבחירה החופשית. ויקשה ה' את לב פרעה. וגם על מה שקרה אחר כך הוא נענש כיון שהוא הביא על עצמו את קשיון הלב. (רמב"ן שמות ז ג).

וכן להפך. כאשר שלמה המלך ביקש חכמה ולא עושר הוא קיבל את שניהם. כי לב מלך ביד ה'. אבל לא שאין לו בחירה.

מכאן תבין למה אומרת המשנה במסכת סנהדרין דף צ/א
"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שנאמר ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר. ,,,,, שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להן חלק לעולם הבא שלשה מלכים ירבעם אחאב ומנשה. רבי יהודה אומר מנשה יש לו חלק לעולם הבא שנאמר ויתפלל אליו וישמע תחנתו וישיבהו ירושלים למלכותו, אמרו לו למלכותו השיבו ולא לחיי העולם הבא השיבו. ארבעה הדיוטות בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי:

אם כן אתה רואה שאין למלכים חלק לעולם הבא ובודאי שאם הוא אנוס - אין לו עונש. רק שבודאי הוא לא אנוס לגמרי אלא כמו שראינו אצל פרעה.

בהצלחה

כתבות נוספות