שאל את הרב

לברך בבגד ים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 17/06/07 00:25 א בתמוז התשסז

שאלה

שלום לרב!

אם אני הולכת לשירותים כשאני בים, אני לובשת בגד ים, מותר לי לברך אחרי השירותים אשר יצר או לא? יש איסור לברך אשר יצר או ברכה אחרת, על אוכל למשל,כשלובשים בגד ים? (אני מבינה שלהתפלל יש בעיה ולא מתפללים כשלבושים לא צנוע, אבל ברכה זה משהו יותר קטן שיוצא לעשות הרבה פעמים ביום ואין כוח כל רגע להחליף בגדים).

אם אסור לברך אשר יצר עם בגד ים אז מה עדיף שאני אברך בלבוש כזה או שאני לא אברך בכלל?

ומה עם מכנסיים? כשאני בבית ואני מסתובבת עם מכנסיים, מותר לברך כלמיני ברכות? ולהתפלל עם מכנסיים?

תודה וחודש טוב!

תשובה

ב"ה


שלום.

צריך לשאוף למקסימום צניעות שאפשר להגיע בסיטואציה כזו.
אם יש חלוק אפשר ללבוש אותו ואז לברך
ואם אי אפשר אז ניתן למצוא מגבת ואז לברך.

וכל אדם צריך למצוא את הדרך להזכיר שם שמים בכבוד ובכוונה והדבר החושב ביותר שאל העשייה הזו לא צריכות להתלוות רגש של מסכנות או נחיתות או טרחה . כי עבודת השם היא בשמחה למרות הכל. ואם תתרגלי אז את תראי בעשיית המצוות את השלמות. כן כן. להודות להשם גם בים. לברך את השם מול העוצמה האדירה של הים זה סוג של חוויה שמתקיימת רק במעמד הזה . זה לא קורה כל יום אז צריך "לנצל" את העוצמה הרוחנית ואת החוויה הזו ולשמוח בעשיית המצווה.

ראי מה נכתב בשולחן ערוך בסעיף א:שולחן ערוך אורח חיים סימן א

שויתי ה´ לנגדי תמיד (תהילים טז, ח), הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלהים, כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו, כדבורו במושב המלך. כ"ש כשישים האדם אל לבו שהמלך הגדול הקב"ה, אשר מלא כל הארץ כבודו, עומד עליו ורואה במעשיו, כמו שנאמר: אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ה´ (ירמיה כג, כד), מיד יגיע אליו היראה וההכנעה בפחד השי"ת ובושתו ממנו תמיד (מורה נבוכים ח"ג פ´ נ"ב), [ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השי"ת.] גם בהצנע לכת ובשכבו על משכבו ידע לפני מי הוא שוכב, ומיד שיעור משנתו יקום בזריזות לעבודת בוראו יתברך ויתעלה "

עייני גם בתשובתי "עד מתי אפשר לברך אשר יצר" ב:

https://www.kipa.co.il/ask/show/46209


בהצלחה,



עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות