שאל את הרב

לא מרגיש טעם בלימוד גמרא

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/10/10 12:40 כא בחשון התשעא

שאלה

הרב שלום.

אני מרגיש בזמן האחרון שאין לי טעם בלימוד . אני לומד דף יומי (למדתי בישיבת הסדר בגוש וסיימתי שם גם הסמכה לרבנות ) ואני קובע עיתים לתורה דף יומי שיעורים ואפילו אני בעצמי מעביר אבל אני מרגיש שזה לא זה. חסר לי משהו אין טעם !יבש ! אני לא יודע לשים את האצבע בדיוק אבל אני מקוה שאתה מבין אותי. יש לך עצה בשבילי?

מוטי לינדר

כפר סבא.

תשובה

ב"ה


שלום.

אחי יקירי שלום.

אולי כדאי לך לבחון לעלות קומה בלימוד .

עיין נא בדברי הביאור הלכה בשו"ע או"ח סימן קנה שהביא את דברי המדרש ממשלי משמו של רבי ישמעאל שחייב אדם ללמוד גם קבלה.

אל תיבהל ידידי מהמילה הזו כי בד בבד עם היותך לומד ש"ס ופוסקים ללמוד על מנת לשמור ולעשות, מוסר ותיקון המידות אזי אתה יכול ללמוד גם זוהר ועץ חיים

וכדאי לך לעיין בספר כרם שלמה פירוש על עץ חיים שכתב סבי המקובל חכם סלמאן אליהו זצ"ל בכרך א שער א' ענף ה' אות י' שהביא את דברי המדרש הנ"ל וכתב לזרז את הלומדים להכנס ולטייל בפרדס .
אני מעתיק לך את דברי המדרש

"אמר ר' ישמעאל בוא וראה כמה קשה יום הדין שעתיד הקב"ה לדון את כל העולם כולו בעמק יהושפט בזמן שתלמידי חכמים באים לפניו אומר לכל אחד מהם כלום עסקת בתורה, אמר לו הן, אומר לו הקב"ה הואיל והודית אמור לפני מה שקרית, ומה ששנית בישיבה, ומה ששמעת בישיבה, מכאן אמרו כל מה שקרא אדם יהא תפוש בידו, ומה ששנה כמו כן, שלא תשיגהו בושה ליום הדין,

מכאן היה ר' ישמעאל אומר אוי לה לאותה בושה, אוי לה לאותה כלימה, ועל זה בקש דוד מלך ישראל בתפלה ובתחנונים לפני המקום ואמר ה' בקר תשמע קולי בקר אערך לך ואצפה (תהלים ה ד), בא לפניו מי שיש בידו מקרא ואין בידו משנה, הקב"ה הופך את פניו ממנו, ושרי גיהנם מתגברים בו כזאבי ערב, ונוטלין אותו ומשליכין אותו לתוכה. בא לפניו מי שיש בידו שני סדרים או שלשה, אז הקב"ה אומר לו בני כל ההלכות למה לא שנית אותם, ואם אומר הקב"ה הניחוהו, מוטב, ואם לאו עושין לו כמדת הראשון. בא לפניו מי שיש בידו הלכות, הקב"ה אומר לו בני תורת כהנים למה לא שנית, ...... בא לפניו מי שיש בידו תורת כהנים, אומר לו הקב"ה בני חמשה חומשי תורה למה לא שנית,.... . בא לפניו מי שיש בידו חמשה חומשי תורה, אומר לו בני למה לא למדת הגדה ולא שנית, שבשעה שחכם יושב ודורש אני מוחל ומכפר עונותיהם של ישראל, ולא עוד אלא בשעה שעונין אמן יהא שמיה רבא מברך, אפילו נחתם גזר דינם אני מוחל ומכפר להם עונותיהם. בא לפניו מי שיש בידו הגדה, אומר לו הקב"ה בני תלמוד למה לא שנית שכל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא (קהלת א ז), זה התלמוד שיש בו חכמות הרבה.

[ בא מי שיש בידו תלמוד,] הקב"ה אומר לו בני הואיל ונתעסקת בתלמוד, צפית במרכבה, צפית בגאוה שאין הנייה בעולמי אלא בשעה שתלמידי חכמים יושבים ועוסקים בתורה מציצין ומביטין ורואין והוגין המון התלמוד הזה, כסא כבודי היאך הוא עומד, רגל הראשונה במה היא משמשת, שנייה במה היא משמשת, , חשמל היאך הוא עומד, ובכמה פנים הוא מתהפך בשעה אחת, לאי זה רוח הוא משמש, הבקר היאך עומד, כמה פנים של זוהר נראין בין כתפיו, לאיזה רוח משמש. ... גדולה מכולם עיון כסא הכבוד היאך הוא עומד, עגול הוא כמין מלבן, ומתוקן הוא, כמה גשרים יש בו, כמה הפסק בין גשר לגשר, וכשאני עובר באי זה גשר אני עובר, ובאי זה גשר האופנים עוברים, ובאי זה גשר הגלגלים עוברים. ...

...וכי לא זהו הדרי, זהו גדולתי זה הדר יפיי שבני מכירין את כבודי במדה הזאת, ועליו אמר דוד מה רבו מעשיך ה' כלם בחכמה עשית מלאה הארץ קניניך. מכאן היה ר' ישמעאל אומר אשרי תלמיד חכם שהוא משמר תלמודו בידו, כדי שיהא לו פתחון פה להשיב ליום הדין לפני בוראו, לכך נאמר אורח לחיים שומר מוסר "


כדאי לך להתחיל מספרו של רבי ישראל הס זצ"ל (מי שהיה רב קמפוס אונ' בר אילן) "אל סף הפנמיות" מבוא לתורת הקבלה שכתב ספר זה מפי מקובלי ירושלים .
תתמיד גם בלימוד "חוק לישראל" כך תתרגל לשפה החדשה ותכנס לאט ובמתינות להיכל הקומה השניה בלימוד תורה.

ויהי רצון שיזכה אותך השם ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי התורה באהבה ובשמחה ובדיבוק חברחים מתוך תיקון המידות קדושה וטהרה. אמן.


בהצלחה אחי.


בברכה,

עוזיאל אליהו


כתבות נוספות