שאל את הרב

כמה שאלות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 22/05/09 18:39 כח באייר התשסט

שאלה

הרב שלום רב יש לי כמה שאלות:

1. יש אנשים שלא כל כך קרובים אליי או שאני לא מחבבת במיוחד מהעבר שאני לפעמים פוגשת,ולא תמיד מתחשק לי להגיד להם שלום, כי יש לי עם חלק מהאנשים הרגשת צביעות כזאת (לא תמיד מעניין אותם מה קורה איתי עכשיו וגם אותי לא לפעמים)האם לא להאיר להם פנים כשהם לא רואים אותי נחשב כמשהו לא מוסרי?או לא דרכה של תורה?

2.האם נכון להתעלם משכן על מנת לא להביא אותו לידי חטא?(כשאני שמה לב שכשהוא אומר לי שלום הוא מסתכל עליי בצורה לא כל כך נעימה)

3. האם מותר לללכת עם מכנסיים כשאח שלי בבית?

4. האם אני חייבת להעיר לאנשים שמרכלים לידי? לפעמים זה מאוד לא נעים לי להעיר,כי אני לא טלית שכולה תכלת,ויש אנשים שזה מאוד מרגיז או פוגע בהם אם מעירים להם. אפשר פשוט לא להאמין לדברים שהם אומרים?

האם אני חייבת להעיר למישהו אם אני רואה שהוא חוטא?

5. על גזירת ציפורניים- אני יודעת שצריך ליטול ידיים אחרי שגוזרים ציפורניים, למה? מה המקור לזה?יש אומרים שאישה בהריון שדורכת על ציפורניים עלולה להפיל, זה נכון או סתם אמונה טפלה?

6. בברכת המזון- אשכנזי, כשאני יושבת על יד שולחן(לא בבית) אבל אמא הכינה את האוכל את מי אני מברכת?

תודה רבה, שבת שלום ושבוע טוב!

תשובה

שלום

א.דרכה של תורה להאיר פנים לכל אדם, גם אם לא מכירים אותו, וק"ו אם מכירים אותו. אמנם, אין זה אומר שעליך להכאיב לעצמך. את יכולה להגיד שלום בסבר פנים יפות, אך באוירה קורקטית שמשדרת שאינך פנויה כרגע לשיחה. יש שיווי משקל בריא בין שני הערכים הללו.
אין בעיה להתעלם ממישהו שאת מכירה אם הוא לא ראה אותך, אין צורך ללכת ולומר לו שלום אם זה לא נח לך. אך אם נפגשים, יש לשמור על סבר פנים יפות, גם אם ממהרות.

ב.באם הוא מביט בך בצורה שאינה צנועה, את יכולה להגיד לו שלום חטוף וקר, כך שיבין את הרמז. אם זהממשיך, פשוט תתעלמי ממנו.

ג.במכנסיים רחבות מותר. במכנסיים שאינן צנועות, אסור.

ד.גם כאן, ניתן למצוא את הדרך 'לשתף את החברים בכך שמפריע לי שאנו מדברים באוירה שלילית, בואו נחליף נושא'. לא 'הערה' אלא 'שיתוף', לא 'רכילות' אלא 'אוירה שלילית'. בכל אופן, אין להאמין ללשון הרע, אך זה קשה.

ה.הנטילה לאחר גזירת ציפורניים היא משום שכל דבר מפורד, הוא בעל נטיה לטומאה. כל דבר אחדותי הוא בעל נטיה לקודש. האצבעות הן האברים הפרודים ביותר בנו, והציפורניים פרודים אף מהאצבעות. על כן, יש להיבדל מהטומאה ע"י נטילה.
המשנה אומרת שיש סכנה שאשה תפיל אם תדרוך על ציפורניים. זהחלק מתורה שבעל פה וזה מחייב גם אם לא זכינו להבין את דבר ד' עדיין. במקום שאין נשים, מותרלזרוק על הרצפה ציפורניים (שו"ע) למשל בעזרת גברים בבית המדרש.

ו.גם את אמא וגם את בעל הבית.

כל טוב

כתבות נוספות