שאל את הרב

כמה זמן אדם יהודי צריך לישון?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/04/13 18:39 יג באייר התשעג

שאלה

כמה זמן אדם יהודי אמור לישון בלילה

הרבנים בבית כנסת ליד הבית שלי אומרים

ש8 שעות זה הרבה

זה 24 שנים מחיי האדם

הם אומרים שלוש שעות שינה מספיקות.

איך??

תשובה

שלום!

יש בדבר הנהגות שונות בין חכמי ישראל.

כך כתב הרמב"ם (הלכות דיעות פרק ד הלכה ד):

"היום והלילה כ"ד שעות, די לו לאדם לישן שלישן, שהוא שמונה שעות, ויהיו בסוף הלילה כדי שתהיה מתחלת שנתו עד שתעלה השמש שמונה שעות, ונמצא עומד ממטתו קודם שתעלה השמש".

ונתנו סימן לדבר לפי הפסוק "כי ישנתי - אז ינוח לי", שהמילה "אז" היא בגימטריא שמונה (1 7), ודורשים את הפסוק כך: "כי ישנתי א"ז (שמונה שעות) - ינוח לי".

אמנם יש מחכמי ישראל שידוע שהיו ישנים מעט מאוד שעות, כמו הגר"א מוילנא, שלא היה ישן יותר משעתיים בלילה, וכן חכמים נוספים.

אבל צריך לדעת שהעיקר הוא להיות בריא. ידוע שהרב יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל (ה"סטייפלער") היה ישן כל לילה שמונה שעות, כי הבין שזה מה שגופו נצרך.
יש אנשים שהגוף שלהם מסתפק בשעות שינה מועטות, ויש שגופם צריך יותר שעות שינה.
בדרך כלל לא חכם להיאבק בשעות שהגוף צריך, כיוון שזה עלול לגרום חולשה ודרדור הבריאות במקרים קיצוניים, ובכל אופן לימוד בעייפות אינו מועיל ואינו נקלט, אדם נוטה גם להיות רגזן בשעה שהוא עייף, ולכן עדיף שמי שגופו צריך עוד שעות שינה - שילך לישון מאשר שסתם יאבק עם עצמו להחזיק את העיניים פקוחות. עדיף שעה של לימוד בעירנות משעתיים בעייפות.

כמובן שמצד שני לא צריך להיות עצלן. אין צורך לישון סתם, יותר ממה שהגוף צריך, וטוב לישון בשעות קבועות ומסודרות, שאז השינה יותר מרוכזת, איכותית ומועילה.

כיום הרופאים אומרים שבן אדם מבוגר רגיל צריך בין 6 ל-8 שעות שינה ביממה. וכל אחד יבדוק את עצמו ויפעל לפי זה, ולא נכון למדוד את עצמו לפי זולתו, או להעיר לאדם לפי הרגלי השינה שלך. כל אחד והגוף שנתן לו ה'.

גם אין צורך בייסורי מצפון על "בזבוז" זמן בשינה. אם ישנים כדי להיות עירניים מחר, כדי שיהיה לנו יותר כח ללמוד, להאיר פנים ועבוד את ה' - הרי ששעות השינה בכלל אינם מבוזבזות, אלא הם בעצמם עבודת ה'.

נראה שהרבנים שדיברו רצו לחנך שאסור להיות עצלן, שזה נכון. באמת מי שמאריך בשינה יותר ממה שהוא צריך - מבזבז משנות חייו.
אבל את מספר השעות צריך לבדוק לפי צורך גופו, ואין לזלזל בבריאות.

כל טוב!

כתבות נוספות