שאל את הרב

אם אני אוהבת את עצמי - זה אומר שכל אחד יכול להיות בעלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/04/20 17:02 כז בניסן התשפ

שאלה

שלום.

אני רווקה, מנסה להבין איפה אני נחסמת בזוגיות, והאם הקשרים שהיו לי כשלו בגלל שלא אהבתי את עצמי מספיק או לא. בהנחה שזה באמת מחוסר אהבה עצמית, אני מדמיינת לעצמי שאני כן אוהבת את עצמי, ואז מנסה לדמיין את בן הזוג שלי.

כשאני אוהבת את עצמי, אני מרגישה שכל נשמה היא עולם מופלא, ולכן אפשר להסתדר עם כל אחד. אבל כמה שניות אחר כך נכנס השכל ומעורר בי את השאלה - אם באמת כל נשמה היא עולם מופלא, זה אומר שאני יכולה להיות בזוגיות בעצם עם כל בן אדם שהוא? לא משנה מי זה?

אשמח לייעוץ או הכוונה איך בוחרים את בן הזוג- ראשית, האם זה בסדר שאוהב את עצמי? האם זה תנאי הכרחי לזוגיות? שנית, בהתבסס על כך שאני כן אוהבת את עצמי - האם באמת לא משנה מי יהיה בן הזוג? או שאולי התחושה פה מטעה ובעצם אפשר לאהוב כל אדם, אבל בזוגיות אי אפשר להקים בית עם כל אחד?

תודה רבה :)

תשובה

שלום לך.

תודה שפנית אלינו עם שאלה כנה ומעניינת. אני מקווה שהתשובה שלי תתאים לך.

קודם כל עצם הבירור שלך והרצון לדייק את עצמך לקראת מציאת בן הזוג, מעידה שאת באמת משקיעה וחושבת על זה וזה דבר מבורך. במקום להיות עסוקה בלחשוב למה הסביבה או הבחורים לא מספיק טובים כמו שחלק נוטות לעשות, את מנסה לחשוב אולי שינוי תפיסתי אצלך יכול להביא להתקדמות בתחום הזוגי. בעיניי מדובר בחשיבה שהיא מקדמת, שהרי על האחרים אנחנו לא אחראיים, ויש לנו את היכולת להתקדם בעיקר מתוך תהליכים אישיים בתוכנו.

בתקופה של חיפוש בן/ בת הזוג עולות בנו שאלות רבות. ובמיוחד ככל שהגיל מתקדם, לא הגענו למציאה שאנחנו כ"כ מייחלים לה, ואולי אפילו עם השנים גם אספנו מערכות יחסים שהתחילו והסתיימו- אנחנו תוהים מה עשינו לא נכון והאם יש מה לשפר לקראת הפעם הבאה.

כן יש מקום בעיניי לציין שלא הכל בידינו, בתור אנשים מאמינים אנחנו מכירים במציאות שיש גורמים שאינם תלויים בנו. יחד עם זאת, יש עניין גם לחשוב כיצד אפשר להשתפר בתוך טווח ההשתדלות שלנו כדי להתקרב למטרה המיוחלת של הקמת בית עם הפרטנר/ית שבחרנו.

העלית פה שתי שאלות עיקריות והייתי רוצה להתייחס אליהן בנפרד כפי שהצגת אותן-

1. אהבה עצמית נצרכת בזוגיות?

אהבה עצמית היא דבר מקסים ונצרך במינון הנכון. כל אחד מאיתנו הוא עולם ומלואו ומותר (ואף רצוי) להכיר ולהוקיר את החיצוניות והפנימיות שלנו. כשזה חורג מגדר הבריא, מדובר בנרקסיזם= שזה אנשים שמרוב שהם אוהבים את עצמם, אין להם מקום לאחרים ובטח לא לזוגיות. כאשר אדם אוהב את עצמו בצורה מאוזנת, זה לרוב מוקרן החוצה בצורה של השלמה וביטחון מסוים ואנשים נמשכים לזה (לא בהקשר של משיכה מינית בהכרח, אלא ברצון להיות בקירבתו ולתקשר איתו). לכן יש שיאמרו שזה תנאי מקדם למציאת זוגיות.

תאהבי את עצמך :) ובמידה שאת עוד לא במקום הזה, תוכלי לבנות זאת באמצעות עיסוק בכישרונות שלך, כתיבת רשימה של דברים שאת אוהבת בעצמך או אפילו זמן איכות להכיר את עצמך יותר.

2. האם ניתן להקים בית ולקיים זוגיות עם כל אדם?

זוהי שאלה כמעט פילוסופית, שאני מאמינה שלא מעט שואלים את עצמם. אני מאמינה שיש יותר מאדם אחד בעולם שתוכלי למצוא התאמה ביניכם ולבנות יחד בית. אך זה לא סוד שבניית מערכת יחסים זוגית היא דבר לא פשוט, מדובר בעצם בשני עולמות (שלרוב לא הכירו קודם) שעכשיו יוצרים להם מחדש עולם משותף. יתכן שיש דברים מסוימים שמבחינתך הם חשובים ומרכזיים במציאת בן זוג ויוכלו אולי להנחות אותך ולהקל על התהליך של בניית מערכת יחסים זוגית (מצמצם נקודות חיכוך בעתיד). אם נעסוק בתהייה שאולי זה כל אחד, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתפזרים ומחוסרי מיקוד בחיפוש.

ציינת בפתיחת דברייך שאת חווה תחושה של תקיעות מסוימת בתהליך מציאת בן הזוג. מעבר להתייחסות שלי לשאלות שהעלית יש מספר דברים שאני יכולה להמליץ לך שאולי יוכלו לסייע:

# בשנים האחרונות יש לא מעט נשים שעוסקות בתחום של אימון לקראת זוגיות, יש לא מעט שיטות שכולן מכוונות בסופו של דבר לבנות תהליך אישי שיקדם לעבר מציאת זוגיות.

#יש גם לא מעט ספרים בנושא, אציין אחד מהם שהוא גם מאוד פרקטי (מדריך מעשי) למציאת זוגיות - סיפורו של אור אלון (בעלה של חברת הכנסת ציפי חוטובלי) "ללכת על כל החופה".

#כדאי למצוא דמות קרובה אליך (משפחה חברות וכדו') שאת גם מרגישה בנוח לשתף ולחשוב יחד איך אפשר להתקדם מכאן.

יש סצנה מקסימה מסרט דיסני ידוע בשם "מולאן", שגיבורת הסרט לא מצליחה במציאת השידוך שלה, והיא מרגישה לא מוצלחת. ואז אביה אומר לה שגם בפריחתו של עץ, יש פרחים שלוקח להם קצת יותר זמן מאחרים ולבסוף הם יפהפיים כמו כולם.

מה שתחליטי, שיהיה בנחת ובקלות. מאחלת לך שבעז"ה בקרוב תשמחי יחד עם האחד שלך.

הצלחה רבה,

משאת

כתבות נוספות