שאל את הרב

כללי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 11/06/13 01:32 ג בתמוז התשעג

שאלה

בס"ד

1)מעירים לי בסעודה שלישית על זה שאני תלמיד ישיבה שיודע דברי תורה ושומרם לעצמי ואמרו לי שישפטו אותי על זה בשמים, זה נכון?

2)האם אדם שמקדיש את כל חייו לתורה יכול להתקים? אם כן על מה?

3)האם אני שאני רק בן 14 בעוד שבועיים יכול לעלות חזן בשבתות כאשר יש אדם אחר שיכול לעלות?

4)אם מעלים אותי חזן קבוע בשבתות אני צריך להיות יותר ירא מ-ד'?

משהו בי צריך להשתנות?

5)יש בעיה אם אני לומד טעמי המקרא דרך המחשב (אין לי אינטרנט כשר)?

תשובה

שלום!

1) המשנה אומרת בפרקי אבות: "אם למדת תורה הרבה - אל תחזיק טובה לעצמך, כי לכך נוצרת". אם יש לך הזדמנות לומר דברי תורה, ואתה שומר בבטן - מה הרויח עם ישראל מכך שאתה לומד בישיבה?

2) אם אותו אדם מוכן לחיות בפשטות ובצניעות רבה, הוא יוכל להתקיים. כמובן שצריך לשקול בעצמו, כי לא כל אחד בנוי לזה. ודאי שאין ליפול למעמסה על הציבור ולקחת צדקה, שזה חילול השם. אבל כיום יש כוללים ומוסדות שבהם אנשים אוהבי תורה תומכים בלומדים, וגם המדינה תומכת בסכום מסויים.

3) שאל את רב בית הכנסת, שהוא הקובע בעניין זה.

4) צריך להיות מרוצה לציבור, לאהוב אותו ולכוון לרומם אותו בתפילה. וכמובן צריך תמיד להיות עובד ה' בלי קשר.

5) אין בעיה בלימוד מהמחשב, אבל אם יש שם אינטרנט פתוח ועלולים להכשל ולהתפתות - יש להקפיד תמיד שלא לגלוש במצב שאתה לבד מולו, אלא לנהוג כדיני "ייחוד" - שתמיד יהיה עוד אדם בחדר בשעת הלימוד. ובכלל באופן כללי כדאי שהמחשב יהיה במקום מרכזי בבית ולא בחדר סגור מאותה הסיבה. נסה להשפיע על ההורים לקנות בהקדם תוכנת סינון לאינטנרט, שכל עוד אין אחת כזאת הרי זה עבירה גדולה וכמו להחזיק חיית טרף בבית. גם אם ההורים לא מאמינים, צריך לומר להם שרבנים גדולים ואנשי חינוך מעידים ש"אין אפוטרופוס לעריות" וגם בני רבנים גדולים וילדים צדיקים נכשלים.

בהצלחה לך,
כל טוב!

כתבות נוספות