שאל את הרב

כי מי נח זאת לי - על מה נאמר?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/06/20 13:00 כה בסיון התשפ

שאלה

כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי מעבר מי נח עוד על הארץ כן נשבעתי מקצף עליך ומגער בך (ישעיהו נד ט). על מה נאמרה שבועה זו? אם זה על הבית השני - הרי לא נתקיימה השבועה והעיר נחרבה וישראל גלו. ואם זה על ימות המשיח - מה החידוש ומה השבועה יש להשבע, ברור שלא יהיה יותר קצף וחורבן.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

צדקת בדבריך, כוונת לדעות פרשנינו.

רבי יוסף כספי מסביר שמכוון לתקופת בית שני. הוא סבור שגם 400 שנה זה פרק זמן משמעותי, בלשונו (לפסוקים ט-י): "כי מי נח וגו' , כי ההרים וגו' - אין אצל הבקי בעברי ובהגיון תמה כלל באלו הלשונות וביותר מופלגים, כי ימצאו על יעוד עמידתנו בזמן בית שני שהיה כמו ארבע מאות שנה..." בהמשך דבריו הוא חוזר ומציין שהפרק מכוון לימי בית שני: "וזה כי באמת כן היה בזמן בית שני... וכבר ידוע כי באו בני חשמונאי ונצחום... והטעם: בזמן עמידת בית שני , כי כן רצה השם אז..."

רד"ק ורבי ישעיהו מטראני מפרשים על גאולה אחרונה.

רד"ק: (ד) אל תראי (בנוסחנו: תיראי) - אל תפחדי שיהיה צאתך מגלות זה כצאתך משאר גליות , שמצאוך בארצך צרות רבות ורעות (ע"פ דב' לא , כא) בבית ראשון ובבית שני. כי לא תבושי לעולם , אחר שתצאי מזה הגלות לא תהיה לך צרה לעולם; כי בעלות האדם לגדולה ותמצאהו שפלות אחר כן , יבוש ויכלם. כי בשת עלומיך - הצרות שהיו לך בארצך. ובהיות הימים ההם קדמונים , קראם 'עלומים'. וחרפת אלמנותיך - הצרות שהיו לך בגליות , שהיית כאלמנה; ומרוב טובה תשכחי כל הצרות , כמו שאומר בסוף הספר "כי נשכחו הצרות הראשונות" (יש' סה , טז).

ר' ישעיה מטראני - והולך ומפרש: כמו שנשבעתי על מי נח שלא יעברו עוד על הארץ למבול , כך נשבעתי מקצוף עליך עוד אחרי ישועת מלך המשיח.

באשר לתמיהות שלך (מצטט ממך):

1) אם זה על הבית השני - הרי לא נתקיימה השבועה והעיר נחרבה וישראל גלו.

רבי יוסף כספי מסביר ש- 400 שנה שנתקיים בית שני, זהו פרק זמן משמעותי.

2) אם זה על ימות המשיח - מה החידוש ומה השבועה יש להשבע, ברור שלא יהיה יותר קצף וחורבן.

הביטחון שאתה מבטא: "ברור שלא יהיה יותר קצף..." על מה הוא נשען אם לא על נבואות אלו של ישעיהו?

כתבות נוספות