שאל את הרב

כיצד להכין עצמי לתפילה?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/08/03 05:23 ג באב התשסג

שאלה

בעזהי"ת

לרב שמואל אליהו, שלום רב!

בבקשה מהרב, אם יוכל לפרט לי כיצד עליי' להתכונן לתפילה(לכל תפילה).

איך להגיע לתפילה בלי מחשבות אחרות שיעסיקו את ראשי...וכו'.

תודה מראש!

שבת שלום.

תשובה

[אשריך שאתה מנסה להתקדם בענייני התפילה!] התפילה היא דבר מרכזי מאד בעבודת ה' של האדם, ומשום כך צריכים תמיד לנסות למצוא דרכים כיצד להתפלל בצורה טובה יותר ושלמה יותר.

[א. קודם כל, תתתבונן לפני התפילה מה אתה עומד לעשות!] נאמר בגמרא שחסידים ראשונים היו שוהים שעה אחת קודם התפילה, ורק לאחר מכן היו מתפללים. אדם הבא להתפלל מיד כאשר הוא קם בבוקר, סיכוי גדול שהוא לא יהיה מרוכז בתפילה. פעמים רבות עדיין העייפות תשפיע על היכולת להתפלל. וכן בתפילת מנחה ומעריב שהאדם בא מחיי היום יום שלו, סיכוי סביר שכאשר האדם מפסיק מהמרוץ ממילא יש מקום למחשבות לעלות וקשה יהיה לו לסלק אותן, ואף יתר מכך, אם ינסה הוא יגלה שרוב רובה של התפילה עובר לו על מלחמות כנגד המחשבות ובעצם לא היה כלל מרוכז בתפילה.
לכך אמרו החסידים הראשונים שהדרך היא להשקיע זמן להתכונן לקראת התפילה. ממילא האדם יכנס אל התפילה שהוא "בעניינים", הוא כבר בפנים. אמנם אין בכך הבטחה שלא יהיו לו הרהורים בתפילה, אך המצב מתחיל מנקודת מוצא אחרת לגמרי.
כיצד לנצל את הזמן באופן המוצלח ביותר להתכונן לתפילה?
קודם כל - לחשוב מה אני עומד לעשות. פשוט [לחשוב 'עכשיו אני עומד לדבר לפני ריבונו של עולם, מלך כל העולם ואבא שלי. אני עומד לשבח אותו, להודות לו על כל הטוב שנתן לי, לבקש ממנו על קיבוץ גלויות, על הפרנסה... '] וכו'. מחשבה כזו יכולה לארוך דקות ספורות, אבל ערכה עצום.

עוד אפשר בזמן זה ללמוד על ענינה של התפילה, כל אחד לפי נטיית ליבו, שכבר אמרו חז"ל "אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ" וכל שכן כאן, שהלימוד אמור להשפיע על הרגש ועל הרצון ולהכין אותם לקראת התפילה. יש מי שרגיל בתורתו של הרב קוק זצ"ל אשר הייתי ממליץ ללמוד מהספר אורות התפילה שהוציא הרב נריה זצ"ל, או למי שקשור יותר לתורתו של ר' נחמן מברסלב ממומלץ ללמוד את הספרים הקשורים לעניני התפילה וכן הלאה.אפשר גם פשוט לקרוא את מילות התפילה ולהתבונן בהם.

ב. [כוונה בתפילה - פירוש המילים!] פעמים רבות אדם נמשך אחר הרהורים מפני שהוא בעצם לא יודע מה זה לכוון בתפילה, הוא חושב שלהתרכז או לחשוב על הדברים ולעיין בהם זה כוונה. אך כאן ישנה טעות. אמרו הפוסקים שכוונה בתפילה זה ראשית כל בהבנת פשוטם של המילים שאנו אומרים, ולאחר מכן צריך האדם לחוש את הקישור שלו אל הדברים. אדם המתפלל על את "צמח דוד עבדך..." יחוש את החסרון במלכות המתוקנת ואת התשוקה שלו לכך שה' יתקן את הדבר ובכך יפנה את הרצונות האמיתיים שלו אל ה' בבקשה כבן המתחנן לאביו שיושיעו.

ג. [לפני כל ברכה - לעצור רגע, לחשוב מה אני עומד לומר!] מספיק לשם כך כמה שניות, אך אין מה להשוות בין ברכה שנאמרת ללא כל שימת לב מה אני עומד לומר, לבין ברכה שקדמה לה מחשבה.

אמרו חז"ל שאין מקום לאדם לחשוב על שני דברים באמת. אם אדם חושב על התפילה - לא יהיה מקום למחשבות אחרות להיכנס.
לבסוף ברצוני להוסיף עוד עצה המופיעה במשנה ברורה אשר בסימן צ|ח עסק בענין הכוונה בתפילה: "סגולה להעביר מחשבת חוץ שקודם תפילה יעביר ג"פ יד ימינו על מצחו ויאמר בכל פעם לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי וכן אם בא לו מחשבת חוץ בתוך התפילה ישתוק מעט ויעביר ימינו על מצחו ויהרהר פסוק הנ"ל".
כמובן שראוי לראות את כל הסימן בפנים דבר היכול להיות טוב כהכנה לתפילה.
[ערך הרצון:] נזכור גם כי ככל שנרצה יותר להתקדם בעניין התפילה כבר עשינו את חלק גדול, כי עצם הרצון והחיפוש מגלה על הקשר שלנו אל התפילה, ומחזק את הקשר שלנו לקב"ה. אדם המחפש באמת דבר החשוב לו איננו מתייאש כאשר דבר אחד לא מצליח, אלא הוא מנסה דברים אחרים ומנסה ללכת בכל הדרכים האפשריות על מנת להצליח במשימה שהוא שוקק אליה.

ברצוני לסיים בברכה שתצליח בדרכך להתקדם וכבר אמרו חז"ל "חזק ואמץ לבך וקוה אל ה'" שצריך תמיד להתחזק ולנסות עוד ועוד וה' יעזור ונזכה להתפלל תפילה כתקנה.


כתבות נוספות