שאל את הרב

שמירת שבת ולשון הרע: איך מתמודדים עם "נפילות" של אחרים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/10/19 20:57 ג בתשרי התשפ

שאלה

שלום וברכה!

יש לי כמה שאלות

1. בתפילות של יוהכ"פ- יש לדקדק מילה במילה? למשל כשהחזן אומר משפט והקהל עונה לו במשפט, צריך להגיד ביחד איתו או שמספיק לענות רק עם הקהל? בכל יום כיפור אני מוצאת את עצמי בלחץ לפספס מילה קטנה...

2. כשאני שומעת אנשים מדברים לשון הרע- לפי מה שהבנתי אני צריכה ללכת או לפחות לשתוק. מצד שני, מותר לנסות להגן על האדם שמדברים עליו? (בידיעה שלפעמים זה כלל לא יעזור ואולי גם להיפך)

3. כשאני שומעת ל"ה- הבנתי שעליי לא לקבל את הדברים כלל. מצד שני, כך יוצא שאני מתייחסת בלב למספר עצמו כאל שקרן, שזה גם מצב לא נעים. יש פתרון לסתירה?.

4. אבא שלי לא שומר שבת. בכל שבת הוא זה שמדליק ומכבה את האורות והמזגן . יש כאן איסור הנאה מחילול שבת, אבל גם אין; לי דרך להתחמק מזה, מה גם שהוא מתנגד לשימוש בשעון שבת כי ההתקנה שלו תהיה כרוכה בשיפוץ רציני. גם פה אני מוצאת את עצמי מחשבת חישובים של -"אם אלך עכשיו לשירותים יכול להיות שהוא יכבה את האור בסלון וזה יהיה באשמתי" וכאלה. מה לעשות?

תודה רבה מראש!

תשובה

שלום רב ויישר כח על השאלות.

1. יש צורך לדקדק במילים בתפילת לחש.

לגבי חזן והקהל - אין צורך להגיד ביחד עם החזן וגם אין צורך להיות בלחץ וגם אם פספסת מילה - זה בסדר.

2. כמו שכתבת, הנסיון מלמד שהרבה מאד פעמים ההגנה על האדם רק מרעה את המצב. יחד עם זה, אם את מעריכה שיש סיכוי שההגנה תעזור, אז בהחלט יש מקום לנסות להסביר את הצד שלו. זה מאד מאד תלוי בסיטואציה, בקשר שלך עם אותם אנשים וכן הלאה.

3. אין צורך להתיחס למספר כשקרן, אלא יש כל הזמן לשנן לעצמך שלכל סיפור יש שני צדדים, ויש הרבה 'לימוד זכות' על כל אחד. לכן המספר סיפר צד מסוים אבל אם היית רואה את התמונה הכוללת, אז הרושם היה אחר לגמרי.

4. זהו מצב לא פשוט, אבל הפתרון היחיד הוא להתעלם לחלוטין. את לא צריכה לחשב שום חישובים שהם, ושום דבר לא באשמתך. ההגבלה ההלכתית היחידה היא שאם חילול השבת אפשר לך לעשות פעולה מסוימת - אסור לך לעשות אותה. כלומר, אם אבא שלך הדליק אורות, ולולא האור לא יכולת לקרוא - אז אסור לך לקרוא. מעבר לזה אין בעיה - גם אם אבא שלך הדליק מזגן ועכשיו יותר נעים לך במזגן - מותר לך להישאר ואינך צריכה ללכת.

ברכה והצלחה!

טוביה

כתבות נוספות