שאל את הרב

כיסוי ראש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/03/06 16:49 כט באדר התשסו

שאלה

שלום הרב!

האמת היא שכבר ממזמן שלחתי לך שאלה, אך לצערי לא קיבלתי תשובה או שמא הייתה איזשהי בעיה עם השליחה שלי.

בכל אופן אני עומדת להינשא אי"ה בקרוב וברצוני לדעת איפה אני עומדת בנושא קבלת כיסויי ראש על עצמי. אנני חושבת שאוכל לכסות את כל השיער גם משום שיש לי שיער מאוד ארוך וגם משום שזה כבר חלק ממני ואיני מרגישה מוכנה לוותר עליו.

שאלתי היא כזאת, האם יש בכלל טעם לכסות רק את החלק של הראש כשהשיער בחוץ? אני מרגישה שיש בכך סימליות ואמירה לרואים אותי אבל אולי מן ההלכה אין לזה כלל חשיבות.

אודה לך אם תשיב לי את תשובתך,

כל טוב!

תשובה

שלום וברכה
ראשית, שיהיה בשעה טובה ומוצלחת, ושתזכו בהקמת בית בריא נאמן וקדוש בישראל.

קשה לי כמובן לענות לך על השאלה היכן את נמצאת. אני מבין היטב את הקושי לעשות זאת, ואת התחושה שאין רצון להסתיר חלק מאתנו, ובעיקר אם הוא משמעותי בתחושה העצמית הפנימית. יחד עם זאת, זאת ההלכה, והיא באה בדיוק כדי לומר ששער זה הוא חלק מקשרים שבין איש ואשתו, ולא דבר הנועד לציבור כולו.

בשאלה שאת שואלת אין לי תשובה ברורה, כי יש עוד פרמטר, והוא השאלה מה המגמה.
אדגים את דבריי בסוגייה אחרת ואז נשוב לכיסוי הראש: על לימוד תורה שלא לשמה נאמרו שתי גמרות סותרות. ראשונה בהן היא שלעולם ילמד אדם תורה שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה, ושניה בהן היא הקביעה כי עוונו של הלומד שלא לשמה גדול מאוד, ונוח לו שלא היה נולד ושהייתה נהפכת שלייתו על פניו. סתירה זו מיושבת בדברי הראשונים בקביעה שיש שני סוגים של שלא לשמה – אם זו החלטה מתריסה ללמוד תורה כדי לזכות בכבוד או כדי לקנטר – טוב יותר שלא ללמוד* אם זה לימוד תורה שלא לשמה כי עוד לא הגענו למעלה וליכולת ללמוד לשמה – ללמוד, ומתוך כך נתקדם.


ייתכן והדבר נכון גם במצב שלך, והדבר תלוי מה המגמה. אם החלטת שאין את מתכוונת לשמור את ההלכה, ועל כן את עושה משהו סמלי שהוא באמת חסר משמעות של ממש, אולי כדאי שכלל לא. אם החלטת שאת רוצה לשמור הלכה וצניעות וקדושה, אלא שבנתיים את לא עומדת בזה, ואת מתחילה בצעדים ראשונים, ופתוחה להשתנות ולהתקדם – בוודאי שכדאי להתחיל.


כל טוב ושמחה גדולה

כתבות נוספות