שאל את הרב

כיסוי ראש-זקוקה לתשובות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/02/14 15:11 ו באדר א'

שאלה

בס"ד

צהריים טובים לרב,

יש לי מספר שאלות בנוגע לכיסוי הראש. אשמח לתשובה מפורטת עד כמה שיהיה ניתן. תודה מראש.סליחה על האריכות.

יש לי קושי גדול עם כיסוי הראש. אני נשואה 8 שנים 3 ועד לפני חצי שנה כיסיתי את כל השיער כל השנים האלו. לפני חצי שנה חוויתי משבר נפשי(כל מיני דברים ביחד- לידה, שיפוצים, דכאון וחרדה, תחושת בדידות כללית בחיים ובנישואין ועוד) ועשיתי את הלא יאמן מבחינתי, שברתי את הכלים והסתפרתי עד לכתפיים(קארה) והלכתי עם השיער בחוץ.

יש לציין שעוד לפני המשבר היה לי תמיד קשה עם כיסוי הראש. שוחחתי על כך עם בעלי רבות. אבל הוא לא תמך בשום אופציה אחרת מלבד כיסוי מלא- לא פאה, לא חלקי, רק כיסוי מלא במטפחת או כובע. היה לי קשה עם זה מבחינת הדימוי העצמי שלי(שלא גבוה גם כך) והאהבה שלי לשיער שהוא חלק מהיופי שכן יש בי. בעיקר היה לי קשה בארועים ושמחות שלא חשתי שאני יפה. יש לי כיסויים יפים ולפעמים הרגשתי איתם טוב אבל לרוב היה לי קשה מאוד.

חשוב היה לי להקפיד על ההלכה ולכן לא רציתי להוציא שיער.3 פעמים הלכתי לפאנית בנסיון לבחון את האופציה הזו כדי להרגיש בסדר מבחינה הלכתית אבל בעלי התנגד. הרצון שלי לרצות אותו ואת חמותי(שמאוד מדקדקת עלי בענייני צניעות והלכה) וקודם כל להיות יהודיה טובה כלפי הקב"ה- כל אלו גרמו לי לשים את רצונותיי במקום האחרון עד אותו משבר שכאמור גרם לי לשנות את הדברים. כמובן שבעלי וחמותי העירו לי על כך וזה לא תרם לקשר איתם אבל זה כבר עניין אחר.

כיום אני הולכת לפעמים כיסוי מלא ולפעמים בחוץ(בארועים בעיקר). המצב שלי יותר טוב היום ואני רוצה להחליט שוב מה לעשות. אני לא מסוגלת לחזור שוב לכיסוי מלא בלבד. שאלתי היא מה עדיף הלכתית והאם יש בכלל עדיפות או שזה עניין של מנהג המקום או של כל מיני דעות הלכתיות והשאלה לפי מי אני הולכת- השאלה היא אם ללכת בכיסוי ראש חלקי שמכסה את הראש והשיער מגיע לכתפיים(קצת מעליהן) או פאה שתכסה הכל ותגיע עד הכתפיים? האם זה נתון לשיקול דעתי לפי מי אני הולכת או שיש עדיפות לאחד מהם? באופן אישי אני אעדיף את השיער שלי ויקל עליי אם אדע שיש לי על מה ומי לסמוך בכיסוי כזה.

2)שאלה נוספת-האם כשלא מכסים את כל השיער זה גורם לפגיעה בילדים ובבית ח"ו?כך נאמר לי...(חמותי בכלל טוענת שעדיף פאה. היא חב"דניקית)

3) חמותי אמרה לי שעליי לכסות את שערי לייד בעלי כ

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מתוך השאלה שלך משתקף מתח רב מאוד עם חמותך וקושי גדול עם בעלך.
את במאבק נגד - 'בעלי וחמותי', זה מצב מזיק.
אם יש קושי בין כלה וחמותה - הבעל צריך להיות לצד אשתו ולא לצד אמו.
ברור לחלוטין שיש לכך השפעה חמורה על החיים הרגשיים שלך.
שאלת כיסוי השער מעורבת מאוד בכל הקרעים והמתחים הללו.
אני חושש שההתערבות של חמותך והעמדות של בעלך לא רק מזיקים אלא אף מסכנים את הזוגיות שלכם.
לפני כל החלטה שנוגעת לכיסוי הראש שלך צריך לטפל לעומק, טיפול שורשי בהתנהלות הזוגית שלכם כדי לחולל שינוי שיביא לתמיכה וקשר זוגי בריאים ואיתנים.
את צריכה לדרוש מבעלך ללכת ל-'יעוץ זוגי דתי' (אם תכתבי ב-'גוגל' את שלש המלים הללו תקבלי שפע אפשרויות; את יכולה להתיעץ גם עם חברות וכד').
לא מדובר על החלטות בדבר כיסוי ראש אלא על שמירת המשפחה שלך.
אני בטוח שטיפול מוצלח יביא לכך שבעלך יבין את הקשיים שלך וידע שעליו לתמוך בך. אז תוכלו לגבש יחד דרך שתאזן בין הדרישה ההלכתית ובין הצרכים הרגשיים שלך.

נ.ב.
הערות של החמות לכלה יכולות להזיק ולהרוס.
חמותך לא צריכה להזיק לנישואין שלך. בעלך צריך להבהיר לאמו שאת ההערות תאמר רק לו ולא לך.

אם תפנו לדרך הנכונה אין סיבה שלא תזכו לזוגיות מאושרת - ותהיה השכינה שורה ביניכם!

כתבות נוספות