שאל את הרב

כוחם של שירים ומנגינות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/03/02 11:21 יב בניסן התשסב

שאלה

האם מותר לשמוע שירים לועזים ומזרחיים?

תשובה

בס"ד

אפשר להעביר מסר בדיבור, אפשר בציור ואפשר גם במחשבה. אומרים שאין כלי שמעביר מסר יותר חזק מאשר מוזיקה.

יש הרבה הגיון באמירה הזו כיון שאתה יכול לראות איך מאות ואלפי אנשים מונעים ומתנועעים לקול צלילים של מוזיקה, הם מופעלים כמו "בובות" על ידי זמר או קבוצת מנגנים שעל הבמה.
("בבונים" - קרה להם זמר אחד שראה אותם מלמעלה)

חוויתי את החויה הזו מהבמה כשדיברתי עם קהל גדול ולידי היה נגן שהקפיץ את כל הקהל וגרם להם להשתולל בנגיעת קליד אחד על כלי הנגינה שלו.

שים לב שעדין אל "אמרתי" שלילי או חיובי, אמרתי רק שהכלי הזה הוא חזק!!

בבית המקדש היו מביאים אנשים למדרגה של נבואה בנגינת קודש שהביאה אנשים לתשובה "והיה כנגן המנגן ותהי עליו רוח ה'".

כשהנצרות ניסתה לרשת את מקומה של היהדות היא עשתה כמה מהלכים, אחד מהם לרדוף ולהשפיל את היהודים והשני הוא להשתמש בכלים שלהם. "כלים גנובים".
הכלי החשוב ביותר שהם לקחו זהו האומנות ובמיוחד את המוסיקה. הם השתמשו בה לעבודה זרה. לה נכתבו רוב הסונטות והקונצרטים. רוב ההלחנות הגדולות ביותר.

כאן חשוב שתדע, כיון שמוסיקה מעבירה מסרים, הם העבירו את כל תורת הנצרות דרך המוסיקה שלהם.

ולא רק הם. אם אתה שומע את שירת הנשמה של איש מופקר, אתה קולט את שירת נשמתו ואתה מושפע ממנה. אתה גם לא מוגן כל כך כיוון שלא תמיד אתה שומע מילים שנבחנות בעין השכל, אתה שומע מנגינה ש"לא אומרת כלום". ויש בה את כל הנשמה של הזמר.

ראיתי בחוש איך מוזיקה "רעה" - מעוררת בנפש האדם את הרוע, מוזיקה שקטה את השקט. מוזיקה בקצב אחד יוצרת אי נחת, ומוזיקה אחרת מעוררת לתאוה.
ראיתי איך בני נער ומבוגרים, ילדים וזקנים מושפעים ממנה באופן כל כך מוחלט -והבנתי למה גולי בבל העדיפו לכרות את בהונות ידיהם "איך נשיר?" עם ידים שבורות?
הכל כדי לא ללמד את שוביהם מבבל "איך לשיר את שיר ה'?".

הם ידעו את כוח המנגינה והם לא רצו שהרוע ישתמש בה לצרכיו.

על נהרות בבל - שם ישבנו גם בכינו ,,,על ערבים (עצי ערבה) בתוכה תלינו כינורותינו.
זה שיר שנכתב בתוך התהילים אף על פי שהוא שיר המושר בגלות, זהו שיר שמלמד בדרך השלילה על כל כוחם של שירי ספר תהילים. אי אפשר להבין את דוד המלך בלעדיו.

אחרי ההקדמה הארוכה הזו תבין למה שירים של גוי שאוכל נבלות וטרפות וראשו מתרוצץ מאשה לאשה. שירת נפשו שירת התאוה והגאוה לא כל כך מתאימה לי. אני לא רוצה להרגיש את פעימות ליבו. זה מוריד אותי. זה לא בשבילי.

תן לי שירה של איש אלוקים.
תן לי שירה של בעל חסד.
תן לי שירה של אוהבים אמתים.
תן לי שירים של נבואה
שירים שיביאו אותי למקום שאיליו אני שואף,

כתבות נוספות