שאל את הרב

כבוד בית הכנסת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/10/19 20:11 ח בתשרי התשפ

שאלה

לפני כשבוע נכנס לבית הכנסת אצלנו מתפלל עם ילדה בת שנתיים, בלבוש חלקי מאוד. בתגובה אחד המתפללים יצא, תוך כדי שהוא אומר (לא בכעס, יותר באכזבה) שהוא לא יכול להתעלם מזלזול כזה בכבוד בית הכנסת.

בערב שבת אני מתפלל במניין קטן. בשבת האחרונה, כשצעקות הילדים הפריעו לי לשמוע את עצמי בתפילת העמידה, חשבתי האם לא נכון באותו רגע לנהוג כמותו? אולי "מחאה" כזו תשנה קצת בעתיד.

ואם כן - מה לעשות במניין המרכזי של הישוב, שם מחאה כזו לא תשאיר כל רושם, אבל מצד שני כבוד המקום כבר מזמן נשכח?

תודה,

ושנה טובה.

תשובה

שלום וברכה

השאלה נחלקת לשני חלקים:

ראשון בהם הוא עד כמה נפגמת קדושת בית הכנסת בבואם של ילדים. הדבר כמובן בלתי ניתן להגדרה - לעתים הוא אכן זלזול בבית הכנסת, והמקום הופך להיות איסוף בייביסיטר לילדים, ולעתים הילדים מקושרים דווקא לבית הכנסת בדרך זו. מעבר לכך, צריך להיזהר מלהרחיק אנשים מבית הכנסת בביקורת על הדרך בה הם לבושה הילדה בת השנתיים שלהם, ובכלל - צריך להיזהר.

שני בהם הוא כיצד מתקנים מציאות מעוותת. אפשרות אחת היא ״מחאה״. לאמתו של דבר, מעולם לא ראיתי תועלת במחאות האלה. להפך, לא רק שהם לא תקנו דבר, אלא שהם רק פגעו באלה שלא נהגו כשורה בלי להביא לשינוי דרכם, ועוד יותר - גרמו למוחה לחוש שהוא אכן תיקן עולם, בעוד שלמעשה הוא לא עשה דבר.

הדרך שאני מכיר היא להציע. להציע כיצד לקשור את הילדים לתפילה (למשל, להקים מקהלת ילדים, אפילו קטנים, שתשיר ביחד עם החזן קטעים מסוימים); לעשות תורנות של תפילת ילדים; לאסוף אסיפת בית כנסת ולדון כיצד לכבד את בית הכנסת יותר וכדו׳. בדרכי התיקון האלה ראיתי ברכה הרבה יותר גדולה.

אשרי מי שכבוד בית הכנסת חשוב בעיניו והוא פועל למענו, וטוב עוד יותר כאשר הוא מחשב את דרכו, ושואל לא רק כיצד יביע את כאבו, אלא כיצד באמת יביא לתיקון המציאות הזו. הבה אכן נרבה בכבוד בית הכנסת.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות