שאל את הרב

יש דת יהודית בלי אמונה באלוקים?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/07/13 23:13 ו באב התשעג

שאלה

אני לומד בבית ספר דתי וקיבלתי חינוך דתי ועד לשנה האחרונה חשבתי שאלוהים זה סוג של אל כמו בספרים ובסרטים שמעניש את מי שרע ונותן פרס למי שטוב לפני שנה בערך מישהו אמר לי (דתי)שאלוהים זה לא אל כזה ואין בכלל ישות כלשהי בשמים הוא רואה את היהדות כתרבות ולא כדת זה לא שהוא חילוני הוא מתפלל שלוש תפילות מקפיד על הלכות והרבה יותר דתי מרוב האנשים שאני מכיר רציתי רק לדעת האם זה נכון שאלוהים לא באמת קיים כאל או משהו עליון מאיתנו שמקשיב לתפילות שלנו ומסכל על המעשים

תודה מראש על התשובה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יהדות אינה רק מעשים: להתפלל, לקיים מצוות וכו´
יהדות זו אמונה - יש גם רעיונות בסיסיים שהם עקר היהדות.
הרמב"ם שהיה אחד מהחכמים הגדולים בעם ישראל, הבין את הבעיה שאתה מעלה ולכן קבע באופן ברור 13 עקרונות שהם לא מעשים אלא רעיונות ומי שלא מאמין בהם מוציא עצמו מן היהדות.
אנחנו קוראים לכך י"ג העקרים.
בגלל חשיבותם הכניסו אותם לסידור - הם רשומים בסוף תפילת שחרית.
יש פיוט מפורסם שבו מנוסחים בשפה פיוטית כל י"ג העקרונות - הפיוט: ´יגדל אלקים חי וישתבח´.
http://www.piyut.org.il/textual/45.html

הדבר הכי חשוב ביהדות זו האמונה באלוקים לכן שלושת העקרונות הראשונים שקובע הרמב"ם הם אמונה במציאות הא-ל:
א - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים: (מציאות ה´)
ב - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים. וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹהֵינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה: (אחדותו)
ג - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל: (אינו גוף)




כתבות נוספות