שאל את הרב

ישעיהו ליבוביץ - קדושה בעם ובארץ

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 13/10/02 08:00 ז בחשון התשסג

שאלה

בוקר אור ושבוע טוב לכבוד הרב,

וכי אתה מכיר תלמידיו של ישעיהו ליבוביץ' שהם כופרים ?!? מפני שחילונים הם אלה ששולחים אליו שאלות ומכתבים אין זה אומר שהם יצאו מתורתו ! ולעומת זאת, אני רואה בתלמידיו אשר אני מכיר אנשי שומרי תורה ומצוות.

ועדיין הרב לא ענית לי על רוב מכתבי, אתה עקפת אותם.

את עניין של המשך חוכמה אומר גם לייבוביץ שהיה מותר לעלות להר סיני לאחר מתן התורה ולהר הבית עדיין אסור כי המקום הזה קדוש משום ששם השכינה שורה, אבל לקדש כל דבר מחדר בחברון ועד אומה שלמה של אוכלי טריפות, פרוצים בעריות ועובדי עבודה זרה ?!?!?!?

גם על עניין הרמב"ם לא חולק י.ל. משום שבית הכנסת קדוש בזמני תפילות ששם יש עניין עם בורא עולם וקומניקציה אל מאחורי הפרגוד.

תשובה

בס"ד

בא ונקח את ה"משך חכמה" כפוסק בעניני קדושה, כדי שלא יאמר מי שיאמר "יש מחלוקת בין המפרשים" נראה מה הוא אומר על ענין "קדושת חדר בחברון" או "קדושת אומה שלימה".

בבראשית פרק יג פסוק יד כתב ה"משך חכמה":
"כי מן ארץ הקדושה נבראו כל גבולות הארץ וכמו דאיתא ביומא נ"ד וזה מרכז העולם ולכן נתנה לאברהם מרכז היצורים ותכלית הנבראים וכן איתא בזוה"ק (דף עז סע"ב)"
"הענין שארץ ישראל מקודשת מכל הארצות (כלים א-ו) והיא תחת השגחת השי"ת ואף בשעה שהיא תחת ידי זרים בכל זה לא בטלה קדושתה"

וביחס לפלשתינאים שעדין יושבים בה כתב המשך חכמה שם:
"כי הכנעני עדיין קשור בה ככלב (ע' סוטה ג:) ויונק שדיה!!!. בכל זאת שא עיניך למעלה להתבונן על רוחניות ההשגחה וההנהגה וראה כי כל הארץ 'לך אתננה' שגם לך היא נתונה והיא נתקדשה בקדושה שראויה לך ולבניך".

ועוד בשמות טו טז. ובמקומות רבים נוספים. וראה בדבריו שילוב על קדושת העם והארץ בויקרא כה ב
"שאתם הנכם אצלי כאנשי קדש, וארצכם קדש"

ועל קדושת העם אפשר להביא מקורות מהתורה עצמה בשמות "ואעשך לגוי קדוש" ובדברים פרק ז "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאדמה"

ובדברים פרק יד כא:
"לֹא תֹאכְלוּ כָל נְבֵלָה לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ"

אם בעם ישראל לא כולם קדושים - זאת אומרת שיש כאלה שמותר להם לעבוד עבודה זרה או לאכול נבלות?
נכון שלא. מה זה אומר?

והעיקר - שים לב היטב ללשון הפסוקים הללו "אל תאכל נבילה - כי אתה קדוש". "הקדושה שיש בעם ישראל היא הסיבה לאיסור עבירת עבירות". המצוות הם הסיבה לתוספת קדושה. המצוות יכולות לקדש אותנו יותר ויותר וזה הציווי "קדושים תהיו".

וכן "אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ:
וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו: וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדשׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּיבר לך"

למה איסור אכילת נבלה לא קיים באומות העולם?
למה מותר להם לאכול נבלות?

כי הם אינם קדושים!!

זה הרי מה שהתורה מציעה: "לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי"

ובמשך חכמה כתוב בשמות פרק ד פסוק ג על הפסוק "השליכהו ארצה" שנאמר במטה של משה שנהפך לנחש ובידו שהיתה מצורעת ונתרפאת "הנה רמז לו כי יכה את פרעה כאשר שם הנחש למטה כי פרעה נקרא נחש בריח, (ישעיה כז) ושנית כי ישראל אשר הם משחתים בדיעות אשר היו עובדי ע"ז יתהוו מאושרים ויזדככו במעלתם כבריאות הבשר המצורע אשר בשינוי רצון השי"ת יתהוו גוי קדוש עם ד'"

וראה כי קדושתם היא בעצם ולא קשורה רק במעשים מהפסוק והייתם לי סגולה שפירש עליו המשך חכמה "פירוש כי לא מיבעי בשעה שהעמים הם שקועים באמונות המוטעות ואינם מכירים היוצר היחיד, אלא אף בשעה ועת שיהיה שמו אחד ויהיו הכל מכירים ויודעים אמיתות השי"ת - אז יהיו הם הסגולה" (שמות פרק יט פסוק ה).

ולכן אומרת הגמרא ישראל - אף על פי שחטא - ישראל הוא שנאמר בעכן "חטא ישראל" וקדושה זו לא מנעה ממנו את העונש המגיע לו. אבל נשאר הוא ישראל. ואינני רוצה להאריך ולמנות כרוכלה מאות מובאות מהמשך חכמה וממפרשים אחרים להראות שיש קדושה בעם ובארץ. אע"פ שהיא בשממונה ואע"פ שהם חוטאים.


------

אינני רוצה להתיחס לנושא תלמידיו של ליבוביץ כי זאת היתה רק הערת שולים. רק רציתי להעיר את תשומת לבך להתנהגות השחצנית של תלמידיו שהם עצמם אינם מבינים את ההתנשאות שלהם וזו הדרך המוצעת לתלמידיו.
הרחק מעליה דרכך.
בעזרת ה' כולם יחזרו בתשובה שלמה. ולכן איני רוצה לעסוק בהם. העיקר הוא התוכן.

כתבות נוספות