שאל את הרב

ישיבה על כסא ההורים

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 16:36 יח באלול התשסב

שאלה

האם מותר לבן או לבת לשבת על כסאותיהם של אחד מההורים, ומה הדין אם ההורים אינם נמצאים במקום?

תשובה

התורה אמרה "כבד את אביך ואת אמך" וגם "איש אמו ואביו תיראו" והגמרא הסבירה במסכת קדושין דף ל"א ע"ב מהו מורא ומהו כבוד ואמרה ש"מורא - לא עומד במקומו ולא יושב במקומו". והסביר שם רש"י "לא עומד במקומו - במקום המיחד לאביו לעמוד שם בסוד זקנים עם חבריו בעצה".
והוסיף השו"ע יורה דעה סימן ר"מ שלא יעמד גם במקום המיחד לו להתפלל ולא ישב גם במקום המיחד לו להסב בביתו.

והסביר הט"ז שם שאיסור זה הוא גם כשאביו אינו נמצא במקום.
ולכן אם האבא רגיל להתפלל בבית הכנסת במקום מיחד, אסור לבנו לעמוד באותו מקום גם כשאביו לא נמצא בבית הכנסת, וכן אם .אביו רגיל לעמוד במקום מסוים ולדבר לפני קהל, אסור לבנו לעמוד שם, אפלו ללא נוכחות אביו.

וכן אם האבא או האמא רגילים לשבת במקום מסוים בבית או בבית הכנסת אסור לבן או לבת לשבת באותו מקום גם כשלא בנוכחותם. ואיסור זה הוא אפלו אם הכסא הוחלף אבל המקום הוא מקום ידוע.

אב ואם שמחלו על כבודם והרשו לבניהם לשבת באותו מקום, כבודם מחול (ע"ע רמב"ם ממרים פ"ו ה"ב). וגם אם האב מחל, כתב הרדב"ז שאפי' שזה מחול והבן לא נענש, אבל אם הוא מקים את המצוה של כבוד אב ומורא אב יש לו מצוה. כלומר, מחילת האב לא מחיבת את הבן, והבן צריך לשמור על כבוד אביו.

ולמעשה, אפי' שאביו אינו דתי, אינו ירא שמים והבן ירא שמים גם כן אסור לבן לשבת במקום אביו, ויש חולקים (עיין ר"מ סעיף י"ח).

כתבות נוספות