שאל את הרב

איך מתמודדים עם יצר העריות בדורנו?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 26/07/21 10:26 יז באב התשפא

שאלה

אין זה הגיוני שבדור שלנו יש כל כך כל כך הרבה פריצות חוסר צניעות זנות והפקרות ברחובות בפרסומות בכל פינה בחורות מסתובבות חצי ערומות ,איך הקב"ה דורש מאיתנו לשמור את העיניים ולא לפגום עם הבחורות ,אלה נסיונות קשים מדיי ,מעבר ליכולת ,למה הנסיונות האלה למה זה קשה כל כך ,לי זה מאוד קשה לא יודע איך זה לאחרים ,וזה דופק לי כל ניסיון לזוגיות שניסיתי במשך השנים כי לא יכולתי להסתפק בבחורה אחת כי אני רואה שהבחורות ברחובות הרבה יותר יפות ומושכות ,למה הבחורות מתנהגות ככה זה מכשיל את הגברים אי אפשר ככה לשמור על שפיות .

אני לא יודע איך להתמודד עם זה ,מה להסתיר את העיניים ברחוב יעזור ,אי אפשר זה בקשה גדולה מידי לא משנה כמה אנסה את זה לא יצליח ,למה זה ככה אני כבר חסר תשובות ואני לא יודע איך אנהל ככה זוגיות שאני לא שולט ביצר העריות הזה .

למה אני צריך להתפשר על מישהי שניראת פחות טוב ממה שיש בחוץ ,למה הקב"ה עושה לי ניסיונות כל כך קשים אני לא יוסף הצדיק אני לא יכול לעמוד בזה.

הבחורות הולכות חשוף מידי והם יפות מידי וזה גומר אותי. סליחה אבל זה קושי שאף אחד לא ענה לי עליו עדיין.

תשובה

שלום

אכן הניסיונות שיש בדורנו בתחום הזה הם גדולים מאוד, גם מבחינת נורמות הפריצות וגם מבחינת הטומאה המרובה שיש באינטרנט.

מה שהתורה דורשת מהאדם זה לעשות את מה שהוא יכול, גם בזמן ההתמודדות עצמה, אבל בעיקר לפני כן - לבנות בקרבו את היראת שמים, את הגבורה בנפש, את ההכנות המעשיות למנוע מה שאפשר, ואם צריך גם לקבל סיוע.

אני מזכיר לך, שבמקביל לכך שהניסיונות הללו הם קשים יותר ומפילים יותר פעמים רבות, גם טמון בהם שכל הצלחה הכי קטנה של האדם (שניה אחת שהוא נמנע מעבירה) נחשבת לדבר עצום, כי הוא עמד בניסיון גדול מאוד (רש"י כותב על זה במסכת קידושין - שאין מצווה ששקולה להתגברות של אדם על יצרו בשעת ניסיון), וגם אם בהמשך הוא נפל, זה לא מגרע בכלל מהמעלה שקנה ומהשכר שיקבל על הצלחתו לעמוד בניסיון.

בפועל אני מציע כמה דברים:

א. להשקיע בבניית יראת שמים על ידי לימוד אמונה וספרי מוסר.

ב. להשתדל למלא את הזמן בלימוד תורה ובעשיית טוב.

ג. לבנות את המציאות המעשית עד כמה שאפשר בכדי למעט בניסיונות, כמו למשל לדאוג לסינון אינטרנט, להשתדל פחות להסתובב במקומות שיותר מועדים לניסיונות קשים.

ד. יש לציין שאני מכיר אנשים רבים שחיים כאן בעולם הזה ומצליחים לשמור על עצמם בלי להתפתות כל הזמן. כנראה שאחת הדרכים היא מראש לשמור על עצמנו בחיים יותר שמורים ומוגנים, באופן זה יותר קל לו להתמודד עם כל הפיתויים השונים שקיימים בעולם.

אני חושב שאולי כדאי לשקול התייעצות עם גורם מקצועי. בהחלט יכול להיות שיש דברים שאיש מקצוע מתחום הטיפול יכול לסייע לפתוח, שאולי משפיעים על ההתמודדות ועל הצורך.

אפשר לנסות לפנות למכון הישראלי למשפחה או לאתר עבודה בעיניים https://mitbagrim.org.il/

כמו כן אני מאוד ממליץ על הספר של הרב יהושע שפירא - אשיב ממצולות וכן על התשובה הבאה - https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%96%D7%A8%D7%A2-%D7%9C%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%94-414/#:~:text=https%3A//katzr.net/1f3004

לגבי נושא בניית הבית - אני לא חושב שזה קשור חלילה להתפשרות. אדם לא אמור להתחתן עם מלכת היופי העולמי. בניגוד למקובל בתרבות המערבית, ביהדות הקשר לא מתחיל מהמשיכה החיצונית, אלא היא תוצאה (חשובה מאוד) של בניית הקשר הפנימי, שבא לידי ביטוי גם ביחס של האיש אל היופי של האישה. זה דבר שמצריך לימוד, ויש על כך הרבה שיעורים והרצאות באינטרנט.

זה עדיין לא אומר שלא צריך להתמודד עם נושא שמירת העיניים והמחשבה, גם לפני החתונה וגם לאחריה, וזה קשור למה שכתבתי לעיל.

ברשותך אפנה את השאלה גם לרב אחר כדי שישיב גם הוא

כל טוב

כתבות נוספות