שאל את הרב

אמונה, בריאות וייסורים - איך אפשר להרגיש טוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/03/22 00:57 יב באדר ב'

שאלה

היי.. אפשר למנוע יסורים? איך אפשר לראות את ה' בתוכם ולבטוח בו? למה הם באים? הם באים ככפרה נכון? אבל איך אפשר לכפר על חטא ולא בגוף? אני לא רוצה לפחד... אני רוצה להגיע לשלווה וביטחון בה גם בתחושה הזאתי של אני לא יודעת מה ישלי בגוף והגוגל נותן את כל האופציות הכי גרועות ובאותו מצב אני גם לא רוצה לחזור למעלה לפני 120 שאני הקטנה תביא חסד לעולם... באמת שלא הספקתי כלום עדיין והעולם הזה גם לא ממש נותן להספיק את מה שרוצים ב15 שנה, גם בחומר וגם ברוח, אני רוצה למנוע את היסורים ממני ואני יודעת שה' ישמור עליי ויביא לי רק מה שנחוץ לי למחוק את כל העוונות ולהתחזק בעבודתו ושבעזרתו יתברך כל היסורים שיתן לי יהיו לי לשיעור ואני יקום ויתחזק מהם ויהיה שלמה ובריאה בגוף ובנפש אבל עדיין אני לא רוצה אותם... קיצור וסליחה שאני חופרת. יש איך למנוע אותם או להקל בהם?

תשובה

שלום לך יקרה!

איזו שאלה עמוקה שבאה ממקום כל כך כנה ואמיתי של כאב! המילים שלך כל כך חזקות ומבטאות מקום מורכב שחוקר לדעת ולהבין את דרך ה' בעולם. זו שאלה שרבים מגדולי האומה שאלו – אברהם אבינו בסדום מנסה לברר על הצדק בעולם, משה רבנו נסתר בנקרת הצור ומבקש להבין את נסתרות גילוי ה' בעולם, הנביאים ישעיה וירמיהו ויחזקאל בספריהם וכמובן איוב.

חשוב לדעת שייסורים יכולים לבוא על האדם מכל מיני סיבות (שכולן לטובתו), ואחת מהן היא כדי לכפר על עוונותיו. אך יש סיבות אחרות שלא כולן נבין. האמהות שלנו – שרה, רבקה רחל ולאה כולן התמודדו עם אתגר לא פשוט של עקרות אך בסוף זכו לדור הבא בבני הברית הנצחי עם ה'. הן כאבו כל כך את המקום הטבעי שכל אישה רוצה אך האמינו שזה לטובה ולא וויתרו וכך זכו שתפילתן תיענה ולילד הנכסף.

זה המקום שלך להאמין ולהתפלל. הרב סולובייצי'ק מגדולי רבני ארה"ב של המאה הקודמת בספרו איש האמונה כותב: "אין אנו תוהים על דרכי הקב"ה המופלאות, אלא על האדם אשר בה ילך כשהסבל קופץ עליו. אנו שואלים לא לסיבת הרע ולא לתכליתו, כי אם לתיקונו והעלאתו. איך יתנהג האדם בעת צרה? מה יעשה ולא ימוק ביסוריו?... אוי ואוי לו לאדם אם היסורים לא הביאוהו לידי משבר רוחני... על האדם לפתור לא את שאלת הנימוק הסיבתי (לָמה) או את התכליתי של הייסורים בכל תסבכתה הספקולטיבית, כי אם שאלת תיקונם (לְמה)". עלינו לשאול את עצמנו לאיזה מטרה הייסורים באו לקדם – למען מה אני נאבקת כדי לעשות חסד בעולם (כפי שכתבת).

פעם בדיון שלי עם קבוצת חברות מישהי אמרה שצריך לשאול את השאלות הנוקבות, לשאול, לכעוס, לתהות אך לאחר ששואלים מייד לעצור ולהאמין שיש תשובות שיש פתרונות שיש סיבות אך שהם גדולים מאיתנו ומיכולת ההכלה שלנו. לשאלות גדולות יש תשובות עוד יותר גדולות שה' יכול לענות עליהן.

חשוב שתדעי: נפילה אינה מתורגמת אוטומטית לסבל! כולנו נופלים, ולכולנו מגיע להרגיש טוב. ולכן זה בסדר שאת מרגישה פחד וחשש, אבל אין להם יסוד במציאות או ביהדות שעוונות יוצרים סבל ממשי ישיר. זה לא שעשית חטא וישר תחטפי, אם זה היה כך לא באמת היה מקום לבחירה חופשית כי מהר מאד היינו לומדים שלא לחטוא מחשש לעונש מיידי. כך גם כאב בגוף לא צריך ישר לקשר לנפילה שהייתה לך. טבעי מידי פעם לא להרגיש טוב והאינטרנט יכול מאד להפחיד בצורה לא פרופורציונאלית וליצור חרדה מכל הדרכים שדברים יכולים להתדרדר ולהזיק.

אי אפשר להיות טובה כל הזמן, ולהיות תמיד בתובענות לביצועים מושלמים. זה חלק מלהיות בנאדם בשר ודם. יש קשיים תמיד. הם לא בהכרח קשורים לחטאים או ייסורים. ועם קשיים אפשר להתמודד. עם עזרה, עם שיתוף ועם ידע מדויק ונכון.

אז מה אפשר לעשות בפועל? הנה כמה כיוונים לדרכי פעולה.

1. להתרכז יותר בעשיית טוב ולא צמצום הרע. לחשוב בעצמך איך את יכולה להרחיק את החושך על ידי עוד אור בעולם.

2. תזכרי שאנחנו בני אדם. זה טבעי ליפול מידי פעם, זה חלק מהחיים. תנסי שלא להלקות את עצמך ב"אשמנו, בגדנו" ולסגל דרך חיים של הכלה, קבלה עצמית של הטוב והרע, חמלה ואהבה עצמית!

3. יש קשיים תמיד והם לא בהכרח קשורים לחטאים או ייסורים. אני ממליצה לך לדבר על נושאים אלה עם מבוגר שאת סומכת עליו – אמא, מורה, יועצת וכו'. זה טוב לפרוק תחושות קשות עם אדם עם ניסיון חיים.

4. לדון עם חברות על השאלות שלך, אני מאמינה שתגלי שאת לא לבד בתחושות אלה וזה יכול לחזק בך את התחושה שזה טבעי איך שאת מרגישה.

לסיכום, התייחסנו לכך שזו שאלה טבעית ונוקבת שרבים עוד שאלו לפנייך, התייחסנו לרב סולובייצ'יק ולכך שכותב על הפיכת הייסורים למנוף למימוש הייעוד שלנו. ניסינו לחזק את התפישה שייסורים לא באים ישר לאחר נפילות ושטבעי ודרך החיים שאנחנו לא משולמים. סקרנו כמה דרכי פעולה: להתרכז בעשיית טוב, לזכור שאנחנו בני אדם ולדבר עם אדם מבוגר או חברה קרובה על הנושא.

שולחת לך חיבוק מרחוק ומקווה שתמצאי מעט שלווה ונחת בדברים שהעלנו פה. בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות