שאל את הרב

ילדים אצל חז"ל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/02/12 14:59 כב בשבט התשעב

שאלה

שלום רב לרב

יש לי2 שאלות חשובות

1. למה בתקופת התנאים לא קראו לאף אחד ..דוד או משה?

2. למה הם לא הם היו משפחות ברוכות ילדים כמו שנהוג היום (פרו ורבו) לדוגמא ..רבי נחמן רבי עקיבא ורבי שמעון בר יוחאי ועוד...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

באשר לשמות הילדים: אמנם משה ודוד לא מצאנו – אבל יש מבחר גדול של שמות מהמקרא: שמעון; יהודה; יהושע; ישמעאל (!!!); אלעזר; פנחס; שמואל; ירמיה; יוסף.

באשר ללידת ילדים:
באותם ימים לא היו תנאים רפואיים כמו היום שמאפשרים טיפולי פוריות למי שנדרש ומגינים על האמהות והתינוקות מפני תמותה מזיהומים וסיבוכים שהיתה מאוד נפוצה בזמנם.
באופן טרגי אפשר להמחיש את הקושי בהבאת ילדים בגורלו של רבי יוחנן - היו לו עשרה ילדים וכולם נפטרו, הוא נשא עמו את העצם של בנו העשירי(ברכות ה:)
"רבי אלעזר חלה, בא אליו רבי יוחנן. ראה שהוא גר בבית אפל. גילה את זרועו ונפל אור. ראה שרבי אלעזר בוכה. אמר לו: למה אתה בוכה? אי משום תורה דלא הרבית - שנינו: אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים! ואי משום מזונות [שחסר לך] - לא כל אדם זוכה לשתי שלחנות! ואי משום בנים [שאין לך] – זו העצם של בני העשירי שמתו כל בני…"

קשה לצפות לאותה רמת ילודה כמו שיש היום.

עם זאת אפשר להתרשם שהיו גם משפחות ברוכות ילדים. מהמעט שבדקתי מצאתי שרב נחמן זכה לחמישה ילדים: מר זוטרא, רבה‏, מר הונא בר רב נחמן‏ , רב אחא‏ ורבין - היו תלמידי חכמים. לבתו קראו דונג.‏

כתבות נוספות