שאל את הרב

ייסורים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 27/05/09 01:41 ד בסיון התשסט

שאלה

לכבוד הרב שלום,

יש לי אמא שחולה בסרטן כבר 3 שנים. אנחנו עוברים בבית תקופה מאוד קשה, ותמיד היינו חזקים ואמרנו שהכול לטובה וכו'. בחודש האחרון מאוד קשה לי בגלל שאין שינוי לטובה במצבה ויותר מזה אנחנו גם מקבלים בשורות לא כ"כ טובות בנוגע למצבה.

רציתי לדעת למה צריך כ"כ לסבול? לאן הולכים התפילות? לפעמים אומרים לנו שזה בגלל שעמ"י ערבים זה לזה אז יכול להיות שהיא חולה בגלל עוונות הדור, למה אדם צריך לסבול בגלל חטאים שלא עשה? בקיצור ממש קשה לי בנושא האמונה בזמן האחרון.

אשמח אם כבוד הרב יוכל להפנות אותי למאמרים

בנושא ולקבל תשובות על השאלות.

תודה מראש

תשובה

שלום

לא תמיד אנו יודעים מדוע אנו סובלים.
יכולות להיות סיבות רבות, וראוי לבדוק את עצמנו כשמגיעים עלינו צרות, אך הבדיקה הזו אינה אומרת שהצרות באו בגלל מעשינו הרעים.

איוב היה בעל צרות, וחבריו טענו שהצרות באות עליו בשל התנהגותו השלילית. אך איוב טען בעקביות שלא מגיע לו כזה עונש, ושהוא איננו חוטא.

בסוף הספר, ד' מתגלה לאיוב ונוזף בחבריו שטענו שאיוב חטא.
איוב תובע כביכול את ד' למשפט, בטענה שד' מכאיב לו והוא רוצה לדעת למה. ד' עונה לשאלתו מדוע באות הצרות, את התשובה הכואבת- איננו מבינים תמיד את דרכי ד'. צריך ענווה גדולה, ואמון גדול בדרכי ד', אך איננו מבינים.
לא תמיד הייסורים באים על האדם בשל חטאיו.

על כן, עשו כדברי הגמ'- שבו כל המשפחה ובידקו כיצד כולם יכולים להשתפר כמשפחה וכיחידים. אך אין ודאות שהכאב המתרחש במשפחה הוא תוצאת החטאים, יתכן והוא מסיבה אחרת, הנמצאת בידי בורא עולם.

בספרו של הרב אבינר 'משבריך וגליך עלי עברו' יש עיון בנושא הייסורים הבאים על האדם. אני ממליץ לקרוא אותו.

משתתף בכאבך

כתבות נוספות