שאל את הרב

יחס לגופנו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/01/02 14:40 טז בשבט התשסב

שאלה

הרב אני יודעת שאנו צריכים לייחס חשיבות לגופנו ולכן אנחנו שמים קודם נעל ימין ואחר כך שמאל, אבל למה ימין ראשונה?

למה שמאל שניה וראשונה בקשירה,

ואותו דבר לגבי הצורה שבה מורידים את הנעל?

האם מאותם הסיבות נוטלים תמיד קודם ימין, והאם צריך לנהוג כך תמיד (ימין קודמת...)?

ברחיצת יידים לשם נקיון (הנוגע במקומות המכוסים) האם מותר לשפשף יד זו בזו כמו בכל רחיצה רגילה (פשוט לרחוץ יידים, לא משנה איזה יד ראשונה)?

למה בעצם צריך לרחוץ יידים אחרי נגיעה במקום מכוסה, הרי נגענו בגופנו ולא בדבר מזוהם?

תשובה

בס"ד

יד ימין היא היד החשובה, רוב המלאכות נעשות בה. גם הפסוק אומר "ימין ה' רוממה - ימין ה' עושה חיל ". גופנו נברא בצלם אלוקים – ויד ה' הפועלת חסד בעולם - היא יד ימין. יד שמאל - היא הפועלת דין. איננו יודעים מהי יד ה' אבל זהו הביטוי הכתוב בתורה "יד" ימין או שמאל ולכל יד מידי ה' מיוחסת פעולה אחרת. אנו רוצים לחזק את החסד ולהגבירו על הדין גם בחיי יום יום שלנו וגם בעולם כולו. אנו רוצים לראות את כוחות ה' פועלים בתוכינו "מבשרי אחזה אלוה".
אנו צריכים לדעת שגם בנו פועלים הכוחות בדרך זו.
לכן היד שכוחה גדול בעיקר בעשיה חיובית היא הראשונה. על זה נאמר "לעולם תהיה שמאל דוחה וימין מקרבת" ודברי חכמים אלו נאמרו במשל, וכוונתם היא שההרחקה תהיה ברפיון ובכח חלש לעומת הקירוב והחיובי שיהיו בכוח רב.
שים לב! היד העוסקת בתפיסת הדבר שעליו אנו פועלים היא שניה במעלה. לכן כשפורסים לחם יד שמאל תופסת את הלחם שלא יזוז ויד ימין מבצעת את הפעולה.
בקשירה שמאל ראשונה כיון שתפילין ענינם "קשירה" - "וקשרתם לאות על ידך" וקשירה עיקרה ביד שמאל ולפי ההקדמה שלעיל זה יותר מובן גם למה.
ועכשיו לשאלותיך
- תמיד ימין קודמת בנעילה וברחיצה ובלבישה וכד ותמיד אחרונה בהורדת בגדים נעלים וכד'
- ברחיצת ידים יש להעדיף את יד ימין שתהא תחילה ויש להשתדל שזה יהיה בטבעיות.
- בכל נטילת ידים טוב לשפשפם זה בזה אחרי הנטילה
- גם בגוף האדם יש מקומות שיש בהם זיהום אם על ידי הפרשות שונות ואם על ידי זיעה שהיא דבר רעיל ובעל ריח רע. לא כל מה שבגופינו הוא נקי תמיד.
- עוד יש לומר כי הנוגע במקומות מכוסים צריך נטילה אפילו אם הם נקיים כיון שמקומות אלה לא נועדו למגע.

כתבות נוספות