שאל את הרב

יום כיפור ושמירת נגיעה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/09/12 11:10 כו באלול התשעב

שאלה

שלום,דבר ראשון אני מדריכה בבני עקיבא בדרום ת"א,ב"ה הסניף מדהים ולמרות שזה שכונת מצוקה ההורים לא אלימים אלא אכפתיים..יש לי שבט מדהים אולם יש בו הרבה מורכבות,השבט הוא שבט די קשה והנערים והנערות שנמצאים בו[שבט מעורב]"מתחממים" מהר,דבר שגורר לפעמים קללות והרבצות מצידם...השבט ממש במגמת עליה אבל אחד החניכים עדיין מרביץ,הוא ממש משתדל אבל כשמישהו מעצבן אותו..אין לי מדריך איתי,והחניך עבר את גיל 13[הוא בן 13 וחצי]ולפעמים הדבר היחיד שעוצר אותו זה זה שמחזיקים אותו.לדעתי זה מסוכן לא להחזיק אותו כי הוא מרביץ במקלות,באתי חפירה..הוא עכשיו כמעט ולא מרביץ אחרי תהליך ארוך וקשה ולכן אני חושבת שזה יהיה נורא להוציא אותו מהסניף,הסניף עושה לו טוב אבל האם אפשר למרות שמירת הנגיעה לגעת בו?זה לא מגע של חיבה...אני בת 17 וחצי הוא כמו אח קטן בשבילי...אשמח לדעת תשובה על כך..

ד"א-האם ידוע לך על מדרשות שאפשר יהיה להיות שם ביום כיפורים הקרוב[אני וחברתי]אנחנו בכיתה י"ב ולכן חיפשנו מקום שיהיה ניתן להיות בו רק ביום כיפור ולהתחזק בקדושה ובאווירה-רצוי בירושלים..אני מניחה שאתם תעשו תבחירה אם להעלות את השאלה לאתר או לא..ותודה רבה!שנה טובה ומתוקה!!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

נער בגיל 13 (בר מצווה!) נחשב בוגר לכל דבר. אני לא מוצא שום היתר שתוכלי להחזיק בו. גם אם את מרגישה שהוא כמו 'אח קטן', בכלל לא ברור שהוא מרגיש שאת אחות הגדולה שמחזיקה בו...
אי אפשר לחנך את כל השבט לשמירת נגיעה כאשר הם רואים אותך מחזיקה אותו.

מתוך מה שלמדתי על מניעת אלימות זו גישה לא מומלצת, לנקוט בכוח פיזי כלפי מי שנוהג באלימות, מפני שבמובן מסויים, גם את נוקטת באלימות.

צריך לעבוד על הנושא הזה בשיחות עם כל השבט. להגיע להבנה והסכמה שהאלימות מאוד מזיקה להם ואסור להם להתפשר על כך. להחליט יחד אתם על תגובה דוחה של כל הקבוצה כלפי מי שמקלל או מרביץ. הם צריכים להרגיש שזו התנהגות שפוגעת בקבוצה ולא רק בך, שזה ענין של הקבוצה ליצור אקלים נעים עבור עצמם.
במקביל לכך את בודאי צריכה להקרין חוסר סבלנות כלפי כל אלימות, להבהיר בשיחה אישית עם כל חניך אלים שידע לצפות לתגובה חמורה שלך בכל מקרה שינהג באלימות.
אם ההורים משתפים פעולה הכי נכון לשתף את ההורים בכל מקרה של אלימות.

באשר לתפילות יום כיפור בירושלים - יש הרבה מדרשות, ישיבות ובתי כנסת. אפשר ללכת לכותל לחלק מהתפילות. הדבר תלוי בסגנון שלכם.
לא הצלחתי למצוא המלצות ממוקדות - הדברים עוברים מפה לאוזן - תתעניינו אצל חברותיכן ובנות מעט מבוגרות מכן.
גמר טוב

כתבות נוספות