שאל את הרב

יהרג ובל יעבור - כולל שבת?

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 18/08/02 18:01 י באלול התשסב

שאלה

בס"ד

לרב זעפרני שלום,

ותודה על התשובות שענה לי הרב עד כה.

יש לי שאלה שראיתי מקור לדיון ולתשובה לה באיזה שהוא מקום אך איני זוכר אותו וגם לא הבנתי שם כל כך את הכתוב.

ידוע שיש שלושה דברים כדברי הגמרא שאם אומרים

לאדם לעבור עליהם - הוא חייב למות ולא לעבור עליהן.

"ייהרג ובל יעבור"

-עבודה זרה

-עריות

-שפיכות דמים

שאלתי היא האם בן אדם יכול להחמיר על עצמו

וגם כשחרב מונחת על צווארו - ודורשת ממנו לחלל שבת, הוא מסרב. האם מותר לו להחמיר על עצמו בענין זה?

תודה.

תשובה



נתי שלום,
ישנם מצבים שבהם נפסק להלכה שאומרים בהם יהרג ואל יעבור הגם שהם לא משלשה דברים שציינת.
הרמב"ן (שמות כ, ה)כתב:
"הרי פירש רבי נתן כי האהבה מסירת הנפש על המצוה. והכתוב ודאי על ע"ז כי בה נתחייבנו ביהרג ואל יעבור בכל הזמנים לעולם, אבל הרחיב הענין לכל המצות, לפי שבשעת השמד אנו נהרגין על כלן מן הכתוב האחר ולא תחללו את שם קדשי "(ויקרא כב לב).
והרמב"ם (הלכות יסודי התורה פרק ה הלכה ב)כתב:
"במה דברים אמורים בשאר מצות חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים, אבל שלש עבירות אלו אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג, יהרג ואל יעבור, במה דברים אמורים בזמן שהעובד כוכבים מתכוין להנאת עצמו, כגון שאנסו לבנות לו ביתו בשבת או לבשל לו תבשילו, או אנס אשה לבועלה וכיוצא בזה, אבל אם נתכוין להעבירו על המצות בלבד, אם היה בינו לבין עצמו ואין שם עשרה מישראל יעבור ואל יהרג, ואם אנסו להעבירו בעשרה מישראל יהרג ואל יעבור, ואפילו לא נתכוין להעבירו אלא על מצוה משאר מצות בלבד".
במקרים הנ"ל יהרג ואל יעבור.

בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות