שאל את הרב

אם רבנים גדולים נופלים ופוגעים באחרים - האם גם אני עלול להיכשל בכך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/07/19 23:43 כח בתמוז התשעט

שאלה

שלום וברכה.

לאחרונה לאחר שפורסם באזור שלי סיפור על רב גדול שחטא, פתאום התחלתי לשמוע עוד ועוד סיפורים על אנשים גדולים ומכובדים שפגעו באנשים אחרים. וכל הזמן יש לי מחשבות מפחידות על זה שאם הם נפלו, אז לי אין סיכוי וגם אני אפול בזה. זה נשמע ממש דבילי אבל זה המצב.

מה אפשר לעשות?

תודה

תשובה

שלום לך.

התופעה שאתה מתאר באמת מעוררת אי נוחות. קשה לתפוס מצב שבו אדם שמקובל על רבים בתור אדם טוב, צדיק וחיובי, נתפס בקלקלתו במעשים לא ראויים. ועדיין זה קורה לפעמים, לשמחתנו לעתים רחוקות יחסית. אנחנו רוצים להאמין שמרבית המנהיגים שלנו הם באמת בסדר, גם כאשר מדי פעם המציאות מוכיחה שזה לא כך במאה אחוז. ולכן אנחנו משתדלים תמיד להיות זהירים, ולשמור על כללי ביטחון שמקטינים את הסיכון לפגיעה.

כדאי לשים לב שבקרב האוכלוסייה בכלל, ולא רק בקרב רבנים, הרוב המוחלט של האנשים הם שומרי חוק, מתנהגים יפה, ולא פוגעים באחרים. כמו כן, כדי לפגוע צריך במקרים רבים כוונה ברורה. אתה מתאר כאן חשש מלפגוע באחרים, ולכן הסיכון שלך לפגוע במישהו אחר בכוונה הוא קטן מאוד. כדאי לזכור שעמדת מנהיגות והובלה היא עמדה עם הרבה כוח. לפעמים יש אנשים שלא מצליחים להתמודד כמו שצריך עם הכוח הזה, ועם האמון הרב שהציבור נותן בהם. היום, בתור נער בן 16, אתה מאוד רחוק מהעמדה הזאת. ולכן אין לך סיבה להיות מודאג בנושא הזה.

יחד עם זאת – לכולנו יש נפילות. לכל אחד יש דברים שהוא רוצה לעשות בצורה אחת, אבל הם יוצאים בצורה אחרת. זה בסדר גמור, ובדרך כלל זה גם לא פוגע באף אחד. ועדיין אנחנו מרגישים עם זה רע: אם למשל היה לי חשוב לכוון בתפילה ולא הצלחתי. אם רציתי לעזור לחבר אבל לא היה לי כוח באותו רגע. אם רציתי ללמוד למבחן אבל פתאום מצאתי את עצמי משחק במחשב במשך שעתיים במקום. גם אלה נפילות, אבל מסוג מאוד רגיל ויומיומי. ושם בהחלט יש לכולנו עבודה לעשות. לא מתוך חשש ודאגה, אלא מתוך שמחה, שעדיין יש לנו מה לתקן ולאן להגיע.

אנחנו לא שמחים בנפילות, גדולות או קטנות, אבל כאנשים פשוטים שחווים נפילות קטנות, אנחנו גם יודעים שמי שכבר נפל זוכה לאפשרות ללמוד לעתיד מכך. יש אפשרות לחשוב איך אפשר שבפעם הבאה יהיה יותר טוב. לפעמים אנחנו לא צריכים את הנפילות בשביל ללמוד מהן להבא. לכן יש לנו רתיעה בריאה ממעשים לא טובים של אחרים, כמו זה שהזכרת בשאלה. אנחנו לא מצדיקים ולא בעד פגיעות, אבל עצם הרתיעה שלך מהמעשה והמחשבה איך לא להגיע לשם, זה חלק טבעי בך שמסייע להתרחק מנפילה כזו עתיד. זה סימן שיש לך חיישנים שפועלים כדי שתלמד גם בלי ליפול בעצמך.

ביהדות יש מצוות עשה ומצוות לא תעשה. שני הסוגים יחד מקיימים איזון. אי אפשר לחיות רק בתור איסורים והגבלות. יש בתוכנו דחף לעשייה חיובית ובונה. אנחנו לא מצווים רק להתחמק כל היום ממכשולים, אלא גם לבנות שבילים טובים ונכונים. עצם המודעות שלך לחשש מעשיית רע לאחרים, היא בעצמה שומרת עליך מאוד מעשיית הרע הזה. כי אתה שם לב לזה, ולוקח ללב – וזה מצוין. יחד עם זאת – יש עניין לעשות טוב ולחשוב טוב. לבדוק מה האתגרים שלך כרגע, ולהשקיע בהם את המחשבה ואת המרץ. בין אם זאת חברותא חדשה, תחביב חדש, הצלחה בלימודים בתחום מסוים או רצון להכיר בשנה הבאה יותר חברים במגרש הכדורגל. כשיש לנו משהו חיובי לעשות, זה מאפשר לנו להיות פחות מודאגים, ויותר מוגנים מעשיית הדברים הלא טובים. כל אדם הוא עולם ומלואו ולא תמיד מה שעובד בשביל מישהו אחר יעבוד בשבילך. תמצא את מה שעובד בשבילך, והתמד בו עד שיביא תוצאות.

אגב: בעקבות מקרים שקרו, יש רבנים רבים, וגם אנשים אחרים, שלקחו על עצמם הרבה יותר כללי זהירות: פחות פגישות לבד בחדר עם רב שמייעץ, פחות קשר אישי מתמשך עם אדם אחד בסוד, ועוד דברים שעוזרים לכולם להישמר מהנפילות שתיארת. חשוב לכולם להרגיש שהם מוגנים ובטוחים, ויש היום הרבה דרכים להשיג את ההגנה הזאת, וגם זה דבר טוב שאפשר לשמוח בו. אם אתה שם לב שכבר יש דיבור בחבר'ה על דברים שלא בונה את הביטחון שלך והחברים בצורה טובה, זו הזדמנות בשבילך להנהיג את זה למקום חיובי. היום, ב"ה, יש גם עובדי נוער בכל המועצות ובערים השונות שעוברים הכשרה כדי להיות שם איתכם, כאוזן קשבת שנותנת מקום לשתף בפחדים וחששות, אך גם נותנת לכם כלים ותחושה של צמיחה, במקום שבו יש שבר שמקשה על ההתקדמות והאמון הבסיסי בזולת.

לסיכום: השאלה שלך משקפת את הרצון החזק שלך לעשות טוב, ולא לפגוע חלילה באחרים, בכוונה או בטעות. עצם המוטיבציה הזאת מקטינה את הסיכון שלך ליפול. במקביל, ככל שתמצא את עצמך עוסק בעשייה חיובית ומשמחת, זה יכול לעזור לך להרגיע את החשש הזה. לא רק במילים – אלא ממש במעשים.

אם יש לך שאלות נוספות אתה מאוד מוזמן לשאול שוב, ונשמח להשיב.

בהצלחה!

כתבות נוספות