שאל את הרב

טהרת המשפחה

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 26/10/11 21:56 כח בתשרי התשעב

שאלה

שלום רב,

ברצוני לשאול מספר שאלות בנוגע לטהרת נידה

1. מה המקורות לשמירה טהרה?

2. בתורה כתוב ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב לגלות ערוותה, אם כך האם עניין האיסור הנגיעה הוא גדר שמא לא יהיו יחסי אישות?

3. כיצד היו שומרותבנות ישראל בהסטוריה וממתי בעצם יש לנו ידיעה מלאה על אופן שמירתן? האם גם הן השתמשו במוך? בנוסף האם נכון הדבר כי בנות ישראל החמירו והוסיפו את שבעת הימים הנקיים?

4. מדוע שומרים 7 ימים נקיים, כשלאחר הפסק הטהרה כבר אין מחזור? מדוע שומרים בכלל ומדוע שומרים עדיין על נגיעה?

5. מדוע יש 7 ימים נקיים אחרי אך לא לפני? מה ההבדל?

תודה מראש

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

1. המקור בפסוק ויקרא יח יט, שבשאלה 2.
2.לפי הרמב"ם הנגיעה איסור עצמי מהתורה,
ולפי הרמב"ן זה אסור מדרבנן כגדר לאיסור יחסי אישות.
3. מרגע שנצטוו על כך מפי משה רבנו הם שמרו,
לא על כל ציוי כתוב במפןר שעשו אותו, אך כמה פעמים כתוב ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ה' את משה.
אגב, ישנם עוד דברים שלא כתובים במפורש, לא כתוב שישנו נשמו התחתנו ניקו את הבית או התרחצו.רק כשיש חריגה כותבים. כמו בספר שופטים מלכים ועוד.
4. אכן בנות ישראל החמירו בכך, אך חומרה זו לא שרירותית, אלא יש דיו נידה מהתורה שלא צריכה שבעה נקיים אבל זבה צריכה שבעה נקיים מהתורה, כך כיון שכדי להבחין בין נידה לזבה מאוד קשה ומסיבך לכן החמירו להתיחס אל עצמן כאל זבה ולכן צריך שבעה נקיים, כך שבאמת יתכן שמהתורה היא אכן צריכה שבעה נקיים.
כל זמן שהאישה לא טבלה עדין היא באיסורה גם אם אינה מדממת, כי מצב הטומאה נשאר כל זמן שלא מסלקים אותו על ידי טהרת במקוה.
את שאלה 5 לא הבנתי אשמח אם תנסחי אותה שוב.

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות