שאל את הרב

טבילת כלי שסיום המלאכה על ידי ישראל

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 09/04/19 00:31 ד בניסן התשעט

שאלה

שלום

כלים שנקנו בחנות (לא יצור ישראל) ואח"כ עוטרו על ידי יהודי בצבעי פורצלן מיוחדים ונשרפו כך שהצבע הפך להיות חלק מהכלי צריכים טבילה?

האם העובדה שסיום המשימה נעשה ע"י ישראל רלוונטי להחלטה האם לטבול את הכלי או לא?

אציין שהכלי ראוי לשימוש גם בלי הקישוט שעליו אבל מלכתחילה נקנה לצורך קישוט זה

תודה

תשובה

לשואל שלום,

השולחן ערוך קובע שברגע שהכלי התחייב בטבילה, אין אפשרות להפקיע את החיוב אלא בקלקול הכלי ונתינת 'שמו עליו' מחדש.

מדבריך בשאלה אני מבין שברגע הרכישה הכלי ראוי לשימושו הנורמלי.

שיפור של הכלי לא מספיק כדי לתת עליו שם ישראל, שהרי הדוגמה הכי קרובה בפוסקים זה כשהכלי ניקב. קרי: לא היה ראוי לתשמיש.

ולכן להלכה: יש להטביל את הכלים. כמובן תלוי בחומר ממנו הם עשויים, אין מידע מהשאלה.

(מקורות: שולחן ערוך סימן קכ סעיף ח וסעיף י | בית יוסף שם בשם סמ"ק)

כתבות נוספות