שאל את הרב

חתונה של חילוניים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 08/07/02 16:41 כח בתמוז התשסב

שאלה

שלום לרב.

יש לי חברה חילונית, שב"ה, התחתנה לפני כחודשיים, לאחר שכבר גרה עם החבר שלה במשך שנה. היא שיתפה אותי בכל ההליכים לקראת החתונה, ובמהלך השיחות בינינו, התברר שהרב שעומד להשיא אותם "מחפף" בנושאים מסויימים: למשל, הוא אינו דורש מהאשה לטבול, הוא בכלל לא אומר לה ללכת למדריכת כלות, והעד של החתן היה בחור שאינו שומר תורה ומצוות. כמו-כן, הם אשכנזים, ורצו להתחתן יומיים לאחר ל"ג בעומר, אך הרבנות שבעיר שהכלה גרה (הם עברו לגור ליד הוריה), לא התירו להם, אז הרב "הציע" להם להרשם בעיר מגוריו של החתן (שלא שינה את כתובתו), ושלא יגידו שהם אשכנזים, כי שם משפחתו מעוברת. חברתי - החילונית - היתה בהלם, וסרבה לשקר!!! מכיון שהחתן אתאיסט, ובקושי רב הסכים לנישואין עפ"י ההלכה, הוא הסכים שהרב הזה יחתן אותם, עפ"י סיפורים קודמים של "קלילותו" של הרב. כשאני שמעתי (בכל פעם, על מעלליו האחרים), הרגשתי, איך כבודה של התורה ושל ההלכה נרמס, וכיצד הרב הזה מבזה את דת ישראל כלפי מי שהוא אמור לקרב אותם אליה! הרי, תפקידו אינו רק להיות "חותמת גומי" על שטר הכתובה (ולקחת כסף על נוכחותו המרשימה...), אלא גם לכוון, ולתת הזדמנות: נכון, שהזוג לא חי בחיי צניעות וטהרה עפ"י ההלכה, אך לדעתי, עליו היה לדרוש, שהכלה תיפגש עם הנושאים האלה, ואז יחליטו האם כן או לא לנהוג לפי זה - הרי זו מהותה של הבחירה החופשית!!! [רק לצורך השלמת הענין, הכלה אכן הלכה למדריכת כלות וגם טבלה, רק משום שחששה שבכל זאת, יעשו לה בעיות במועצה הדתית, אך קבלה טרואמה מהטבילה - בעיה אחרת....]

שאלתי לכבוד הרב (לאחר הפרטים הרבים): האם עלי להביא לידיעת ראש המועצה הדתית בעיר את התנהגותו של רב זה? לא רציתי לעשות דבר לפני חתונתם, כדי שלא "יתקעו" בלי רב, אך מה לדעתך עלי לעשות???

בתודה מראש.

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

אני לא יכול להיתייחס למקרה ספציפי זה כל עוד לא שמענו את התיאור וההסבר גם ע"י אותו רב.

כיוון שיש מצווה של בצדק תשפוט עמיתך-אני יוצא מנקודת הנחה שרב שמכהן כרב ומאושר ע"י הגורמים המוסמכים יודע היטב מה לעשות וכיצד.

אני מציע לך לפנות במכתב לאותו רב ולבקש הסברים ,
ותשובות .
במדה וזה לא יספק אותך מאוד כדאי להביא לידיעתו של רב העיר !!!(לא ראש המועצה הדתית) את פרטי המקרה ולשאול אותו כיצד לנהוג.



בברכה,


עוזיאל

כתבות נוספות