שאל את הרב

חתונה כמהפך בקשר הזוגי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/10/10 00:53 יד בחשון התשעא

שאלה

בעקבות כל מיני דברים שקורים לי... כל מיני מחשבות שעולות לי.. ובעקבות שיעורי חלמי"ש ואישות (יחידת חובה במסגרת המקצוע תושב"ע)... בעקבות שיחות ששמעתי בעבר וצצות לי עכשיו...

עד החתונה אסור לבני הזוג לגעת אחד בשני (איסור נגיעה)... תמיד התקשתי להבין איך פתאום ברגע (כמה דקות עד חצי שעה) הקשר הזה של הנגיעה ומה שמסביב הוא לא רק אסור - אלא בגדר מצווה (תקן אותי אם אני טועה...)?! איך יתכן דבר כזה??? זהו מעבר קיצוני שנעשה במפר דקות...

בשיעורי אישות למדנו שיש שלב שהאישה אסור על כל אדם אפילו על בן-זוגה (בין האירוסין של פעם... לקידושין... - מקווה שלא התבלבלתי במונחים... אם כן, אשמח שתתקן אותי..) אז למעשה הלכה זו מחזקת את השאלה שלי ממקודם...

כיצד יכול להיות שבחצי שעה המגע (ומה שמסביב) בין האיש והאישה הם אסורים לחלוטין עד המצב שהדבר הוא מצווה?! מה יש בחצי שעה הזאת שהופך עולמות?!

תודה רבה!

יישר כח!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

המעבר אכן נראה מאוד קיצוני אבל ככה זה בחיים. אני נכחתי בשעת מותה של אימי זכרונה לברכה. גם שם דברים קרו במעבר קיצוני, תוך דקות ספורות מחיים למוות. נכחתי גם בלידת ילדי שיחיו - גם שם תוך דקות ספורות מופיעים בעולם חיים חדשים.

אבל בכל המקרים הללו המעבר בכלל לא היה קיצוני מפני שקדמה להם הכנה. מצבה של אימי הלך והדרדר במשך מספר ימים, אנחנו עקבנו בחרדה כיצד היא הולכת ונחלשת, מאבדת את כוחותיה.
גם לקראת חיים חדשים יש הכנה - לקראת לידה יש הריון של תשעה חודשים.
כך גם לקראת החתונה - לקראת הרגע של אפשרות הנגיעה יש הכנה ארוכה. מהרגע שמחליטים להתחתן יודעים שתבוא השעה שאפשר יהיה לחוש את הקרבה הגופנית.

לסיכום יש בחיים מעברים קיצוניים אבל על פי רוב, מבחינה רגשית, הם לא כל כך קיצוניים, מפני שיש הכנה נפשית רגשית ארוכה מאוד לפני שהם באים - הקדמה שמרככת מאוד את המעבר והופכת אותו להדרגתי ומתקבל.

כתבות נוספות