שאל את הרב

חשמל בשבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/02/10 23:44 ז באדר התשע

שאלה

שלום לכם.

איך היתכן שכל קהילות ישראל משאירים חשמל מבעוד מועד (לפני שבת).

הרי שתחנות הכוח שורפות כמויות אדירות של סולר ופחם בשביל להפיק את החשמל הזה במהלך השבת עצמה!!!!

מדובר כאן בחילול בוטה לחלוטין, והפרה של מצוות לא תבערו אש בכל מושבותיכם.

אם אכן כך הדבר.

לפי מה שהבנתי מחברת החשמל, הפעולה אינה אוטומטית גרידא ונעשית על ידי אנשים בזמן אמת לצד אותם מחוללי-כוח אוטומטיים.

יכול להיות שהיתה כאן אי הבנה.

מה בעצם הולך כאן.

ומדוע הרבנים שלנו לא יוצאים נגד חברת החשמל על חילול הקודש ה"גרנדיוזי" הזה?...

שאם אכן מדובר בחילול שבת, מדובר בדבר שלא יעלה על הדעת, בתכלס.

*-

לגבי שחיטה כשרה.

אני יודע שלפי התורה צריך לכסות את דם החיה הטהורה הנשחטת בעפר (ככתוב בתורה).

האם בתי השחיטה שלנו עושים כן?

תודה למשיב ושפע ברכות כל טוב!

אשמח אם זה ישלח פעמיים

chasti@walla.com

תשובה

בס"ד
שלום רב,
בעניין החשמל הבאתי לך מתוך שעור של הרב אליעזר מלמד בקישור: http://www.yeshiva.org.il/midrash/Shiur.asp?id=646

שימוש בחשמל המיוצר בשבת
ברור לכל שיש הכרח לספק חשמל לכל רחבי מדינת ישראל בכל ימות השבוע כולל שבת, וכל פגיעה באספקת החשמל כרוכה בסיכון נפשות, שכן בבתי החולים מכשירים רפואיים רבים תלויים באספקת החשמל, ואף בבתים רבים ישנם חולים הנזקקים למכשירים רפואיים לשמירת והצלת חיים. וכן כוחות הבטחון נעזרים במכשירים חשמליים, שאם לא יעמדו לרשותם לא יוכלו להגיב כראוי במצבי חירום. ובימים קרים בבתים רבים חימום הבית נעשה בעזרת מכשירים חשמליים, ואם תיפסק אספקת החשמל עלולים תינוקות וחולים להסתכן. ואף בימים חמים מאוד יתכן וקיימת סכנה מסוימת לגבי חולים הזקוקים למיזוג אויר. בנוסף לכך, הואיל וכיום רגילים לאחסן אוכל למשך ימים רבים במקררים ומקפיאים, אם ייפסק החשמל המאכלים עלולים להתקלקל ומתוך קבוצה גדולה של אנשים יהיו כאלה שיחלו עקב הרעלת קיבה ויסכנו את נפשם.

לפיכך ברור שחברת החשמל חייבת לדאוג להמשך אספקת ביום השבת, וכן אם ארעה הפסקת חשמל במקום מסוים יש לבצע את כל הנצרך כדי לחדש את אספקת החשמל, משום החשש שיש באותו איזור צרכים הכרוכים בפיקוח נפש.

אלא שלמרבה הצער נודע כי עובדי חברת החשמל מבצעים בשבת פעולות שאין בהם צורך חיוני להמשך אספקת החשמל אלא מגמתם חסכון בהוצאות. יתר על כן, אילו היתה מודעות לשמירת השבת, ניתן היה להפעיל את כל מערכת יצור החשמל באופן אוטמאטי בלא התערבות אדם. ורק לצורך מקרי חירום היה צורך להשאיר בתחנת החשמל פועלים שישגיחו על המערכת ויתערבו במקרה של תקלה. וכיוון שבפועל אין חברת החשמל משתדלת להימנע מביצוע מלאכה בשבת, נטו כמה מגדולי הרבנים להחמיר שלא להנות בשבת מהחשמל המיוצר בחברת החשמל, וזאת כדי שלא להנות ממעשים של חילול שבת, וכדי שלא להיות שותף בחילול ה' הזה.

אולם למעשה, מותר להנות מהחשמל בשבת. כי למרות שהיו יכולים להתארגן לפני שבת באופן שהיה חוסך חלק מהפעולות, מכל מקום בעת שהפועלים מבצעים את המלאכות הנדרשות להפקת החשמל אין בידם חילול שבת, משום שהחשמל נצרך לחיי אדם, ואגב כך כל שאר האנשים יכולים להנות מהחשמל. ומכל שאר המלאכות שהפועלים מבצעים בשבת למרות שאין הכרח לעשותם לצורך ייצור החשמל, אף שיש בהם חילול שבת, מכל מקום לנו אין כל הנאה מהם. ולכן מותר להנות בשבת מהחשמל.

***

לגבי כיסוי הדם בעפר. ודאי, הדבר נעשה על ידי כל שוחט. בכל מקום.

כתבות נוספות