שאל את הרב

חרדים/כיפות סרוגות

חדשות כיפה הרב שי פירון 03/01/02 15:01 יט בטבת התשסב

שאלה

האם הזרם החרדי יותר דתי מהכיפות הסרוגות?

תשובה

ב"ה,


רינה,

ברכת ה' עלייך.


ניתן היה לסכם את התשובה במילה אחת קצרה, חד משמעית: לא!!!
אבל, אני מבין שהמציאות מכריחה לבאר את הדברים.
תורת ארץ ישראל שחזרה להופיע בארצנו לאחר עיצוב משנתו של מרן הראי"ה קוק זצוק"ל, מביאה לידי ביטוי כמה עקרונות רוחניים מרכזיים:
1. בשנות הגלות כל הלכות הציבור של עם ה' לא באו לידי מלכות לא רק ענייני מלכות אלא כל הרצון לפרוץ ממעגל קהילתי מסובך אל עבר האתגר של עיצוב חיים יהודיים שלמים.
הציבוריות, הכלליות, ראיית העם כביטוי נעלה ובראשיתי למהות היהודית שלנו באה לידי ביטוי בעיצוב משנת הציונות הדתית. אנו לא מסתפקים בבניית קהילה שלמה בעיר כזו או אחרת. התורה חסרה כל עוד היא לא מופיעה בכלל החיים.
מכאן בא הרצון לעצב דפוסי שלטון, צבא ומשפט, רווחה ודאגה לכלל - לא כהתנדבות של יחידים אלה כמגמה שלטונית של מלכות ישראל המתחדשת.

2. מדרש חכמים מבאר שכל המצוות בגולה הן בבחינת "הציבי לך ציונים" היינו סימנים שנועדו "להשאיר אותנו בתמונה" לקראת החזרה לארץ ישראל בה נזכה להופיע חיים שלמים. חיים כאלה כוללים תרבות ואומנות כמו גם מדע ותעשיה. הציונות הדתית היא התפיסה הדתית היחידה העוסקת בהכשרת הקרקע לביאת המשיח בהיות והיא היחידה שמנסה לחבר את האלוקות עם כל תחומי החיים. גם אלה שקשה לראותם באים במגע עם עולם של קודש.

כל זה אמור לפתוח מחדש את השאלה מהו דתי? מהן משימותיו של האדם המאמין בימינו?
האם די לו במה שזוכה לקיים מצוות ברמה פרטית ואישית?
3. כל זה מצריך אחריות גדולה. זה לא קל. בדרך יש הרבה נפילות והמורכבות הזו גורמת לרבים שלא למצות את המיטב שמתורתנו.
אבל אין לכל אלא כלום עם האמת שתורת החיבורים של הציונות הדתית עושה צדק היסטורי עם עם ה' ומחזירה אותו לימים של טרם גלות.

4. ב"ה, לכל אורך השנים האחרונות זכינו להדרכתם של גדולי ישראל. תלמידי חכמים של ארץ ישראל, חמושים באהבת העם התורה והארץ, המחוברים לרוח ולנשמת האומה. אלה - מנחים אותנו כיצד לפלס דרך במציאות המורכבת.

אז לא. אנו לא פחות דתיים. אנו יותר מאמינים! אנו מתמודדים עם השאלה הגדולה. אנו מתמודדים עם הרצון להאיר את קרן ישראל ולזכות לאור החדש שיאיר, במהרה בימינו, אמן!

בברכה,

שי

כתבות נוספות