שאל את הרב

חסידות, בני עקיבא ועוד

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/05/02 10:08 יט באייר התשסב

שאלה

בעזהי"ת

לכבוד כבוד הרב,

ברצוני לשאול מספר שאלות שונות שקשורות לנושאים שונים.

1.לימוד בספרי חסידות.

אני בן 17, שמעתי דעות שונות בנוגע לעניין הלימוד בספרי חסידות. יש כאלה שאומרים שאין מה להתעסק עם זה רק אחרי שלומדים הרבה ומתמלאים בהרבה דברים לפני כן, לעומת זה שמעתי המון דעות שאומרות שמומלץ וכדאי ללמוד.

אני אישית משתדל ללמוד כמה שביכולתי, אני בד"כ מבין, אני נהנה מאד והדבר מוסיף לי המון ברוחניות, בשמחה, בתפילה, בעבודת ה' ובכלל בכל החיים. לגבי הדעות שאומרות שאי אפשר מה ההבדל בן זה לבן ספרי הרב קוק? (הכוונה היא שאת הרב קוק מותר וחסידות יש מי שאוסר, לפחות בגילו.)

2.אני ב"ה זכיתי להיות מדריך של שבט עמיצור (כתה ט') בבני עקיבא. אני משתדל מאד להשתפר ולשפר בכל מה שרק אפשר במיוחד בתחום האמוני.

הייתי רוצה לדעת אם יש נושא שהרב חושב שכדאי לדבר ולהשפיע בו במיוחד בתקופה הזאת.

כמו כן אני משתדל מאד להעלות את הרמה בתחום הצניעות עד כמה שאפשר ולהתרחק מבנות ולהשתפר

בזה.

אבל ישנם חניכות שחושבות וככה גם המדריכות שלהן אומרות שאני יכול להשפיע עליהם ולעזור להם להעלות אותם על דרך הישר, גם בתחום הצניעות, אני משתדל להתרחק אבל די לוחצים עלי וטוענים שבזה שאני לא משפיע כשאני יכול להשפיע אני מזיק מאד, אני חושב שיש לי מה שנקרא התנגשות אידיאלים. מה עלי לעשות? אני רותה לעזור, אני יכול בכלל? אני מרגיש שזה ממש ענייני של פיקוח נפש. (לא תמיד, לפעמים, וגם לפעמים תוך כדי שיחה הן מספרות על כל מיני דברים שזה ממש פיקוח נפש לטפל בזה, לפחות לפי דעתי.)

3.אני יודע שהאדמור ר' קלונימוס קלמיש מפיאסצנה כתב את "חובת התלמידים" ו"הכשרת האברכים" וכן את "אש קודש" שהם ספרים שזיכני הקב"ה ואני לומד בהם, אבל אמרו לי שיש עוד ספרים שהוא כתב, אולי הרב מכיר עוד ספרים שלו.

4. אני יודע שהאר"י הקדוש גידל פאות ארוכות, הייתי רוצה לדעת מה העניין שבזה, הרבה אנשים מגדלים פאות וזה יפה מאד לטעמי, וכמובן שזהו המראה היהודי אך הייתי רוצה לדעת אם יש לזה עניין מעבר. (אני מאמין שכן.)

וכן לגבי גידול פאות או הגדלת כיפה מה לעשות כשאני רוצה נניח ללכת עם כיפה גדולה יותר או לגדל פאות כשההורים מתנגדים ואומרים שאני עושה מעצמי צחוק וכו'. (הם גם אומרים שאני מתפלל יותר מידי זמן וזה מפריע להם, וגם שאני מתפלל וכנראה שאני מגזים לטענתם בתנוע

תשובה

בס"ד

1- אין שום איסור. להפך. למד בזה ותתחזק בעבודת ה'.

2- תלמד אותם את כל החסידות והיראת שמים שלמדת בספרי החסידות והרב קוק. (גם הרב קוק למד הרבה שפת אמת, תורה אור לחב"ד וכתבי ר"נ מברסלב).

3- חשוב מאוד לחזק את ענין הצניעות בסניף ובכלל אבל גם החיזוק הזה צריך להיות בצניעות, ולכן אל תלמד בנות ומדריכות את הענינים הללו. יש מדריכות חזקות בתחומים הללו הרבה יותר מהרבה בני ישיבה, תן להן לעשות את העבודה עם הבנות הצעירות. הן יעשו אותה יותר טוב ממך.

4- לא יודע מנין אומרים שהאר"י גידל פאות. אין מקור בכתבי מהרח"ו. אם אתה מרגיש זה מחזק אותך - עשה כך גם ילדי עשו כך באיזהו שלב בחייהם, ונתתי להם לעשות כפי שרצו.

5- הגדלת הכיפה היא הרבה יותר חובה מגידול פיאות כי צריך כיפה שמכסה את רוב הראש ולא כיפונת קטנקטונת שמדגישה את החשיבות הפחותה שאנו נותנים לדברי הקדושה.

6- בעיתך עם ההורים היא כל כך מוכרת ולא חדשה, לצערי ולשמחתי יש כל כך הרבה בחורים במצבך. הדרך היא לדבר אליהם בשיא הכבוד והחיוך וההערכה וכו' ואף פעם לא להחציף פנים, כל זה ביחד עם הסבר כי זו דרכך ואתה מאוד מאוד שלם איתה ומקוה שהם יכבדו אותך בדרכך.
שילוב של שניהם יחד הוא שילוב מנצח!!

בהצלחה







כתבות נוספות