שאל את הרב

לחץ בבגרויות - מה עושים, והאם אפשר ללמוד ולכתוב בשבת??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/22 09:06 ט באייר התשפב

שאלה

שלום! דבר ראשון תודה רבה!

עכשיו לשאלה...

אני תלמידת כיתה י"א אני כרגע נמצאת בתקופת מתכונות ובגרויות, ברוך ה' אני שומרת שבת כהלכתה אבל לצערי אין לי מספיק זמן ללמוד לכל המקצועות בהם אני נבחנת ודבר זה מאוד מלחיץ אותי... ביום שני הקרוב יש לי מתכונת במתמטיקה האם אני יכולה להתכונן למתכונת? זה כולל כתיבה כי אי אפשר ללמוד מתמטיקה ללא כתיבה... מה עלי לעשות?!

תשובה

היי.

כיתה י"א ידועה שהיא שנה באמת עמוסה לרוב התלמידים וזה בהחלט נשמע לא קל. נדרשות מכם כל כך הרבה מטלות במעט זמן, זאת אכן משימה לא פשוטה. אבל בוא נודה על האמת, הרבה תלמידים יוצאים בחיים מהשנה הזאת ואפילו מצליחים להגיע להישגים שמספקים אותם.

מעבר לכך, את מציינת שאת שומרת שבת כהלכתה ואת מרגישה שזה מעט תוקע אותך כי באמת חבל על הזמן ש"שורפים" על סעודות שבת, תפילות ושנ"צים. נכון, זה לא קל ולפעמים מלחיץ לדעת שאת מבזבזת את הזמן ועלולה לקבל ציון נמוך במבחן בעקבות זה.

אז מה כן אפשר לעשות? הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה שאת יכולה לשקול ולבחון.

1. להקדיש זמן להכנת לוח זמנים-ברגע שהזמן שלנו מחולק נכון ומנוצל, אנחנו כנראה נפיק ממנו יותר תועלת. זמן הכנות הוא כמו עקירת שן. כואב לבזבז אותו, אבל הוא חוסך לנו בזבוז זמן בעתיד. מה עושים? הכיני את לוח הזמנים לתקופה הקרובה, עשי רשימת מטלות (במחברת, בנייד או במייל). כל מטלה שאת מסיימת או מבחן שאת ניגשת, סמני עליו איקס והמשיכי הלאה ברשימה. זה לגמרי מספק לראות את ההתקדמות שלנו בעיניים.

2. ללמוד להגיד "לא"- נסי לנקות את הזמן שלך ממשימות שאין חובה או צורך שתעשי דווקא עכשיו. והכי חשוב, תכירי בכך שיש גבול לכמה שאפשר לדחוס.

3. לנסות להמעיט מעט את השימוש בטלפון- זללני הזמן הגדולים ביותר שלנו הוא המכשיר שנמצא איתנו תמיד- הפלאפון. רובנו התמכרנו להסתמסות, להתקשרות, להתחברות המתמדת. לפעמים זה חשוב, אבל לא פעם זה בא על חשבון זמן איכות. תגדירי זמנים גם להרגל הזה.

4. לנסות להשתחרר מפרפקציוניסטיות- לקבל 100 בכל המקצועות זה קצת קשה ויכול לפעמים לייאש. ממליצה לך לעשות תעדוף בין המטלות ולהציב לעצמך יעדים אפשריים.

5. להגדיר זמן לדברים אחרים- כמעט כל מומחי ניהול זמן ימליצו על זמן בו אנחנו מקדישים לשאר תחומי החיים- זה יכול להיות משפחה, חברים, צפייה בסדרה, ספר וכו'. לא סתם, מפני שאלו זמנים שיכולים למלא אותנו ולעשות אותנו יעילים יותר בשאר המטלות שמחכות לנו. איזה כיף שיש לך זמן מוגדר מראש שבו אין לך כל כך "ברירה" (שמירת שבת כהלכתה), ואת מחויבת להניח לעיסוקייך ולהשקיע בשאר הדברים שמחכים לך מעבר ללימודים. לדעתי זה הרבה יותר קשה לפנות לכך זמן מיוזמתנו.

אחרי כל אלו, נשאר לי לומר שהטיפים הללו יהיו נכונים עבור כל מטלה ותקופה במהלך החיים. זה לגמרי שריר שאת מאמנת אותו עכשיו שיהיה לך לעזר גם בעתיד. כאשר הזמן שלך מנוהל על ידך ולא הזמן מנהל אותך, את תחושי איך פתאום השבוע יותר ארוך ממה שהיה עד כה, מפני שאת מקדישה זמן לכלל הדברים ותחומים שסובבים אותך.

לסיכום, עם עבודה וניהול זמן נכון מקווה שמדד הלחץ יירגע מעט, ואפילו תוכלי לראות איך שמירת השבת לא תוקעת אותך בעניין הלימודי אלא אפילו יכולה לקדם אותך ולמלא אותך.

מחכה לשמוע ממך במוקד הטלפוני, כוכבית 8298 , או במוקד הווטסאפ: 052-468-3927. וכמובן כאן באתר בשאלה חדשה.

מאחלת לך המון הצלחה בכל העניינים.

חני

כתבות נוספות