שאל את הרב

חניך שלא רוצה לבוא יותר לפעילויות - איך להגיב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/07/21 20:41 כז בתמוז התשפא

שאלה

שלום וברכה!

אני מדריך שבט מעפילים (כיתות ז) בבני עקיבא ויש לי חניך שבזמן האחרון הפסיק לבוא לסניף, אז דיברתי איתו ושאלתי אותו למה הוא לא מגיע והוא אמר לי שהוא לא מתחבר יותר לבני עקיבא. התייעצתי עם מדריך לשעבר והוא אמר לי לדבר עם החניך פנים מול פנים כדי להבין למה באמת הוא לא מגיע כי כמו שהוא אמר לי ואני מצטט: "תנועת נוער בהגדרה שלה היא כיף ולכן אם הוא לא מתחבר זה לא עניין שהוא לא מתחבר לערכים אלא כנראה לאנשים וזו בעיה שחשוב להתעסק איתה." אז ניסיתי לקבוע איתו שיחה אישית אבל הוא ממש התנגד לזה. התייעצתי אחרי זה גם עם המדריך לשעבר וגם עם הקומונרית ושניהם אמרו לי שעדיף לי לעזוב אותו.

אני לא בטוח מה עליי לעשות, כי מצד אחד קשה לי לוותר עליו אבל מצד שני אני כבר כמה חודשים מנסה להביא אותו לסניף והוא לא בא.

מה אתם אומרים שעליי לעשות?

תשובה

שלום וברכה נאור!

קודם כל אני רוצה לשבח אותך! לא מובן מאליו בכלל שיהיה לך כל כך חשוב ומשמעותי להגיע לכל חניך פוטנציאלי ולהפיץ את האור והערכים שבני עקיבא מעבירים לדור הבא. כל הכבוד! לגמרי ברור למה נבחרת למדריך.

‏בנוגע למה שכתבת על המדריך שייעץ לך,‏אני מצד אחד תומכת אך גם מסתייגת.

בעיות חברתיות בשבט

יכול להיות שבאמת הסיבה שבגללה החניך לא מגיע לבני עקיבא היא‏ שיש בעיות עם השבט או מבחינה חברתית. במקרה כזה ‏אם לא עולה בידך לברר עם אותו חניך שעזב אם היו דברים כאלה בשבט, אני ממליצה לנסות לדבר עם כמה חניכים לברר האם הם שמו לב למשהו שונה בהתנהגות כלפי אותו ילד. ‏אולי לנסות להיזכר האם אתה בתור מדריך שמת לב למשהו שונה כשהחניך היה בסניף. ‏אם באמת השבט לא קיבל אותו או שהיו בעיות חברתיות חשוב לטפל בהן עוד לפני שפונים לחניך במטרה שיחזור.

לא מתחבר למסגרת של סניף

‏מנקודת המבט שלי בתור אחת שהייתה בסניף ומכירה חברות שהעדיפו לא להיות בסניף, בגלל שבאמת פחות דיבר אליהן לקחת חלק במסגרת סניפית (בין אם מבחינה דתית אולי ובין אם פשוט כי הן לא התחברו למסגרת), לפעמים בני נוער מעדיפים למלא את הזמן שלהם בצורה שונה, ואם זה המקרה הייתי ממליצה לשחרר. אפשר לנסות מידי פעם לשתף אותו ולעדכן אותו אם יש טיולים או פעילויות מיוחדות שאולי ירצה לבוא אליהן, אבל לא ללחוץ עליו להגיע. חשוב שידע שאתה כמדריך ואתם כשבט משאירים לו את הדלת פתוחה ואת האופציה להתחבר אם ירצה ויבחר בכך.

תקופת ניסיון

דבר נוסף שחשוב לי לכתוב זה שיכול להיות שאותו חניך פשוט לא נתן תקופת נסיון רחבה מספיק לסניף, כשחניך מגיע פעם אחת לפעולה ובמקרה זוהי פעולה שהוא פחות מתחבר אליה/פחות נהנה בה זה יכול ליצור אצלו רושם ראשוני משעמם על הסניף ועל ידי כך לגרום לו להחליט שהוא לא רוצה לקחת חלק במסגרת הזו. אם אותו חניך היה תקופה מעטה בסניף (פעולה/שתים) אולי כדאי שתנסה לעודד אותו לבדוק עוד קצת, להגיע לפעולות שיא או טיולים של הסניף יכול להיות שזה ישנה את נקודת המבט שלו על הסניף. אם הוא היה ביותר משתי פעולות לפני שהחליט שזה לא בשבילו, אז הוא ניסה ובאמת פחות התחבר וזה בסדר גמור.

בהצלחה רבה!

תהילה

כתבות נוספות