שאל את הרב

חלב אחרי בשר

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/12/12 21:30 ב בטבת התשעג

שאלה

אבא שלי שומר 3 שעות אחרי בשר, אבל אימא שלו (סבתא שלי) שומרת 5 וחצי. סבא שלי נפטר, ואני לא יודעת מה הוא שמר. אנו טוניסאים ממוצא ספרדי. אמא שלי שומרת 6 שעות, ובמשפחה שלנו כל אחד משהו אחר. אני כשהייתי ילדה שמרתי 3 שעות, אבל אז אמא שלי ואחותי אמרו לי שזה לא בסדר כי אנחנו ספרדים, ואני צריכה לשמור 6 שעות. אחותי הבכורה שומרת 3 שעות וכל השאר 6. ואני לאחר שאמי ואחותי אמרו לי שאני צריכה לשמור 6, שמרתי מס' פעמים 6, ואז שאלתי את אימי מה סבתי מצד אבא שומרת והיא ענתה לי 5 וחצי. לכן, מאותו זמן ואילך, אני שומרת 5 וחצי. שמרתי 6 רק בגלל שאמרו לי שזה מה שנכון, אולם לאחר שהבנתי שמנהג משפחתנו הוא לשמור 5 וחצי שמרתי כך. האם מותר לי להמשיך במנהגי ולשמור 5 וחצי? כמו כן, מה אמורה משפחתי לשמור, בהנחה שאבי זנח את מנהג אבותיו?

תשובה

שלום!

בגמרא (חולין קה.) נאמר שרב עוקבא אומר לגבי אביו הוא "חומץ בן יין", כי אביו לא היה אוכל חלב עד שיעבור יום מאז שאכל בשר, ואילו הוא ממתין רק מסעודה לסעודה.

מכאן למדו הפוסקים ששורת הדין היא שצריך לחכות בין אכילת בשר לאכילת חלב "מסעודה לסעודה". ויש כמה פירושים מה הכוונה "מסעודה לסעודה".

השולחן ערוך (יו"ד פ"ט, א) פסק שצריך להמתין שש שעות (כי בדרך כלל אוכלים ארוחת ערב 6 שעות אחרי ארוחת צהריים). מלשון השולחן ערוך רואים שהכוונה לשש שעות שלימות
(ועיין בערוך השולחן שם סעיף ז´ שכתב "וכן המנהג הפשוט בכל תפוצות ישראל להמתין שש שעות, וחלילה לשנות, ובזה נאמר ´פורץ גדר´ וגו´", ועיין בפרי תואר (שם ס"ק ה´) שכתב דאין לסמוך לשום קולא להתיר לאכול גבינה אחר בשר בפחות משש שעות אחר שרוב גדולי הפוסקים הראשונים ורוב האחרונים העלו בפירוש הסוגיא דבעי שש שעות אין לזוז מדבריהם, וכן פסקו הדגול מרבבה וגינת ורדים).

אבל הרמב"ם (וכן הכלבו והארחות חיים) כתב שצריך להמתין "כמו שש שעות", ומכאן למדו כמה פוסקים שלדעת הרמב"ם מספיק לחכות מעט יותר מחמש וחצי שעות, וכן כתב הרב עובדיה (בלשון "לולי דמיסתפינא אמינא" - לולי שאני חושש הייתי אומר), וסמך על שיטה זו בעת הצורך.

מכיוון שאם לא ידוע לנו על מנהג אחר, הספרדים נוהגים לפי השולחן ערוך - יש להמתין שש שעות שלימות. איני בקי במנהג התוניסאים.

לא מומלץ שבאותו בית ינהגו מנהגים שונים (מלבד העובדה שזה עלול ליצור קנאה ואי נעימות כשאחד אוכל חלבי והאחרים נאלצים לצפות ב"כיליון עיניים"), ולכן כדאי לנסות בדרכי נועם להעלות את הנושא בבית ולהגיע לבירור העניין ולהנהיג בבית מנהג אחיד.

לדעתי, מכיוון שרוב הבית שומר על שש שעות וכך פשט דברי השולחן ערוך - כדאי לקבל ולהנהיג זאת בבית.

אני מצרף גם קישור לתשובה נוספת בנושא:
https://www.kipa.co.il/ask/show/10856

בהצלחה!

כתבות נוספות