שאל את הרב

חינוך לאמונה

חדשות כיפה הרב שי פירון 17/01/02 14:04 ד בשבט התשסב

שאלה

אני מדריכה בסניף נפרד בנות גדולות. עכשיו הן בשיא ההתעניינות שלהן בבנים אז איך אני אסביר להן את עקרון ההפרדה?

דבר שני, יש חניכה שגוררת אחריה בנות לצד ה"לא טוב", אני מבינה שאני צריכה לדבר איתה, אבל איך עלי לדבר איתה, ז"א, מאיזו גישה לצאת ולדבר איתה (לא ממסדית כמובן, אבל עדיין).

תודה

תשובה

ב"ה,



נעמה,

ברכת ה' עלייך!


אם תאמרי לבנות שאסור להן להתעניין בבנים, לדבר על בנים, לחשוב על בנים, תראי איך מתקיים בהם הכלל:"מים גנובים ימתקו". התוצאה תהיה הפוכה. הם ימאסו בך. לא כתבת לי איפה את מתגוררת ומה האוירה הישובית. לא הבהרת לי מהי האוירה בקרב הבוגרים והאם הן חברות של בנות שהולכות לסניפים מעורבים.
בעקרון, אני חושב שעלייך לעסוק בשני תחומים מרכזיים. האחד נובע מעקרון ה"עשה טוב". השתדלי להרבות בפעילות קהילתית, בהתנדבות, בעשיה מבורכת. כידוע, "הבטלה מביאה לידי חטא". ככל שהבנות תהיינה עסוקות יותר הן תעסוקנה פחות בדברים חסרי משמעות שמקורם בעצת היצר.
אבל, אי אפשר להמנע בעיסוק נוסף הנובע ממעיינות ה"סור מרע". כאן יש לעסוק ב‏גבולות. להבהיר - בשלב ראשוני - שהתורה לא מצפה מאיתנו לדכא את היצר, הכחידו, להעלימו, כי אם לעדנו, למתקו ולהציבו במקום הראוי לו. כל השיחה על בנים והעיסוק בהם נובעת מפני שהעולם בו אנו חיים כיום הוא מוחצן, מוקצן ונעדר משמעויות ערכיות. התורה עוסקת בפיתוח הפנים, המהות, הנצחי. לכן, בשיחות מעין אלה יש זילות של עולם הרגש והאהבה שאצלנו הוא קדוש וטהור. לכן, עצם העיסוק הקבוצתי, הפומבי בסוגיות אלה, פוגע בהבנת עומקם ומשמעותם.

בנוגע לחניכה שנגעת בה, אבקשך להוסיף מספר פרטים ואשתדל להשיבך בהקדם? בכל מקרה, השתדלי שלא להרחיק אותה שהרי הכלל הוא שאין דוחין נפש מפני נפש למעט מקרים קיצוניים.


בברכה,

שי

כתבות נוספות