שאל את הרב

חימום ע''י דוד שמש בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 17:08 יח באלול התשסב

שאלה

האם יש לדוד שמש דין של תולדת חמה או דין של חמה ממש?

תשובה

יש הבדל גדול אם דוד השמש הוא בגדר תולדות חמה או חמה ממש, כי אם אדם לוקח ביצה ושם אותה על הגג, ברצפה במקום חם כמו טבריה, אילת והביצה נתבשלה קצת - נהייתה מגולגלת, הרי מותר לעשות כן בשבת. אבל, אם לקח ביצה ועטף אותה בבגד חם שהתחמם בשמש, או הטמין אותה בחול חם שהתחמם מהשמש, הרי הדבר אסור בשבת, כפי שאמרה המשנה במסכת שבת (ל"ח) "אין נותנין ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל. .. ולא יטמיננה בחול ובאבק דרכים בשביל שתצלה". כלומר, כשאדם מגלגל ביצה בשמש ממש אין חשש שיבוא לידי בישול, אבל אם מבשל ביצה בתולדות חמה. יאמרו האנשים כשם שמותר לבשל בתולדות חמה כך מותר לבשל גם בתולדות האש, ומטעם זה גזרו על תולדות החמה מפני תולדות האש.

מדוע לא גזרו גם על חמה ממש? - הסביר רש"י (ל"א) כי בחמה מותר, שהרי: "בחמה - בשמש, דשרי - דאין דרך בישולו בכך וחמה באור לא מיחלפא דליגזר הא אטו הא". ואילו על תולדות החמה כתב "תולדות חמה - שהוחם הסודר בחמה, אטו תולדות האור - דמאן דחזי סבר דתולדות האור נינהו". ויש שרצו ללמוד מדברי רש"י הללו, שבימינו כשישנם הרבה דודי שמש ודרך בישול המים בכך, הרי יש איסור דאורייתא להשתמש במים של דוד שמש, ואינו כן, וכדברי רש"י שאין דרך בישול בכך. לעומת זאת, בדודי השמש החימום נעשה על-ידי קולטי שמש ויש צינורות המתחממים ובתוכם עוברים המים ומתחממים. ויש שרצו לומר כי זהו חימום בחמה ולא בתולדות החמה ומותר להשתמש במי דוד השמש, וגם טענה זו אינה נכונה כי העין רואה בבירור שהמים מתחממים כתוצאה מכך שקולטי השמש מחממים את הצינורות ועל-כן יש לדוד דין של תולדות החמה.

והלכה ערוכה היא בשולחן ערוך (שי"ח ג') "כשם שאסור לבשל באור כך אסור לבשל בתולדות האור כגון ליתן ביצה בצד קדירה או לשברה על סודר שהוחם באור כדי שתצלה. ואפילו בתולדות חמה כגון בסודר שהוחם בחמה אסור גזירה אטו תולדות האור, וכן אסור להטמינה בחול או באבק דרכים שהוחמו מכח חמה". ולפיכך, אין להשתמש במים שהוחמו בשבת בדוד שמש מדין תולדות החמה. ולגבי מים שהוחמו בדוד שמש ביום שישי ורוצה להשתמש בהם בליל שבת יש בעיה אחרת של "גרם בישול", כי בשעה שהוא פותח את הברז ויוצאים מים חמים, נכנסים במקומם מים קרים ומתבשלים בהם. אך אין לאסור בדוד שמש את הדבר הזה כי לא מצינו לאסור "גרם בישול" בדרבנן. ולעומת זאת, מים שהוחמו בבוילר (דוד חשמל) ביום שישי אסור להשתמש בהם בליל שבת למרות שהמכשיר אינו פועל, שהרי ביציאתם נכנסים מים קרים והם מתבשלים וזהו בישול אסור (וזאת כשהמים חמים חום שהיד סולדת בהם).


לסכום:

א. לדוד שמש יש דין של תולדות החמה ולדוד חשמל (בוילר) יש דין של חימום באור.

ב. מים שהוחמו ביום שישי בדוד חשמלי - אסור להשתמש בהם כבר מכניסת שבת כיון שבהוצאת המים נכנסים מים קרים ומתבשלים ומגיעים לחום שהיד סולדת בהם ויותר, ויש להזהר בזה בעיקר בימות החורף כאשר משתמשים גם בדוד חשמלי.

ג. בודאי שאסור להשתמש במים שהוחמו בשבת בדוד חשמלי אף אם הדוד דולק מאליו על-ידי שעון שבת.

ד. מים שהוחמו ביום שישי בדוד שמש, אף-על-פי שהיד סולדת בהם, מותר להשתמש בהם בליל שבת.
ה. אסור להשתמש במים שהוחמו בדוד שמש ביום שבת.

ו. יש מקילים לרחוץ בחורף את גופו של תינוק - איבר איבר - במים שהוחמו בדוד שמש ביום שבת כי מוטב שיעברו איסור דרבנן ולא איסור דאורייתא ואין הדעת נוחה מהם!

כתבות נוספות