שאל את הרב

חימום אוכל עם רוטב בשבת

חדשות כיפה רבני כושרות 28/10/19 10:57 כט בתשרי התשפ

שאלה

שלום,רציתי לדעת האם ניתן לחמם על הפלטה- אחרי כניסת שבת(יום שבת בצהריים) דג מרוקאי או חריימה?תודה(המאכלים האלה לא יבשים וגם לא בדיוק לחים-אז אני לא יודע),אני ספרדי.

תשובה

שלום וברכה

מאכל נוזלי שהצטנן אסור לחממו בשבת (לדעת רוב הפוסקים).

אם אני מבין נכון הספק שלך כיצד להגדיר מאכל יבש שיש בו גם רוטב.

בפשטות, בפרט לשו"ע שנוקט שיש בישול אחר בישול בלח, כל מעט רוטב אסור. כך גם לשון הבית יוסף "כל שיש בו רוטב", וכן הגדיר בסעיף ח 'שיש בו רוטב', ובסעיף טו 'שאין בו מרק', וכן גם בסעיף טז הבינו האחרונים שהשו"ע מיקל באינפנאדה רק משום שהשומן נחשב כיבש, ופסקו בשו"ע הרב וחתם סופר שדווקא "יבש לגמרי ואין בו שום לחלוחית". נראה שהמשנ"ב (לב) מיקל ברטיבות מועטה, שכן הוא מגדיר יבש "שהריקו המרק ממנו", וכן דעת הגרשז"אף הרב וואזנר, אור לציון, הרב משאש והאגרות משה.

אולם בבית יוסף בסימן רנג כתב ש"כל שרובו רוטב" אסור לחמם בשבת, רבים הבינו שזו טעות סופר אך במנחת כהן הבין שהבית יוסף כתב זאת בדווקא, ורק ברוב רוטב אסור. הגר"ע יוסף הסביר שכאשר רוב התבשיל רוטב לא אכפת לו שיתייבש, והוא מצטמק ויפה לו, אבל כאשר הרוטב מועט חס עליו והוא מצטמק ורע לו. (אך לכאורה הדבר תלוי במציאות, ולעיתים יש דברים שמראש יש רוטב כל כך מועט שבכלל לא אכפת ממנו). למעשה כך הקילו גם בכף החיים, והמהרש"ם.

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות