שאל את הרב

חילול ה'

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 25/08/02 13:50 יז באלול התשסב

שאלה

אתמול בלילה, נסעתי עם חברים של המשפחה שלי לטייל. נכנסנו לדרך עפר. היו שם חיילים. כאלה גיבורים עם נשק ביד גופם משוח בציבעי מלחמה ועל פניהם הבעת קרב. שש ליבי בראותי כאלה, משלנו, חזקים, אמיצים וגאים. בטח איזה משהו מובחר, חשבתי לי בלב. אוקיי. אז פתחתי את החלון ואמרתי להם: ``יהי רצון ותזכו להרוג ערבים``. ישר קפצו עלי כולם ואמרו לי שזה חילול ה`. האם זה באמת חילול ה`? מהו בכלל הגדר ההלכתי לחילול ה`?

תשובה

ב"ה י"ח אלול תשס"ב

שלום רב!

חלול השם הוא כל התנהגות המתפרשת על ידי הזולת כאינה ראויה לאדם שמצפים ממנו להתנהגות שונה, במיוחד אם מדובר באדם שומר תורה ומצוות, שמצפים ממנו להתנהגות מעולה. גם אם לא מדובר על איסור הלכתי. כשמדובר על איסור הלכתי שאדם עושה חוץ מהעבירה עצמה יש כאן חלול השם, כשם שבעשיית מצוה יש קידוש השם.

קיים איסור להרוג גוי, בספר היראים הוא מגדיר איסור זה כתולדות רציחה, הרב מאיר שמחה הכהן מדווינסק בספרו "משך חכמה" על התורה כותב בפרשת משפטים, שבהריגת גוי חוץ מאיסור רציחה יש חלול השם, ולכן בית דין לא דן הורג גוי כיון שמיתת בית דין לא תכפר על עוונו.

בשעת מלחמה יש מצוה להרוג אויבים, זו מלחמת מצוה.
אמירה כפי שאתה מתאר לענ"ד יש בה חלול השם, כיון שאותם חיילים ששמעו זאת סביר להניח שהתכוונת להריגת לוי לשם הריגה, וכיון שהדבר אסור באיסור חמור, וגם הם מסתבר שאינם רוצים בכך, ורואים אמירה מעין זו כדבר שאין לאמרו, יש כאן חשש של חלול השם.

כדאי שתעשה תשובה לפני הימים הנוראים.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות