שאל את הרב

חיוב פריה ורביה בחשש למחלות תורשתיות

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 12/05/02 11:51 א בסיון התשסב

שאלה

שלו' כבוד הרב,

ברצוני לדעת האם אישה המודעת לכך שהיא נושאת בתורשה את מחלת ניוון השרירים יכולה להימנע מנישואים כדי לא להביא לעולם ילד חולה?

חשוב לציין כי במידה והיא בוחרת להביא ילדים, הסיכויים ללידת ילד חולה (בניוון שרירים) הם 25% (כאשר האופציות האחרות הן ילד בריא, ילדה נשאית וילדה בריאה).

תשובה

ב"ה ג' מנחם-אב תשס"ב

לספיר שלום!

מעיקר הדין אין האשה מחויבת במצות פריה ורביה, יש מספר טעמים לכך, יש הסבירו שדרכי התורה דרכי נועם וכיון שההריון והלידה הם סכנה לאשה, לא חייבה התורה בכך, יש שהסבירו שהאשה בטבעה רוצה להנשא וללדת והתורה לא הייתה צריכה לצוות על כך. יש פוסקים הסוברים שאמנם אשה אינה מצווה בתור חיוב אבל בתור רשות יש מצוה, ויש אומרים שיש עליה מצוה לסיייע לבעל לקיים מצוה זו, ויש אומרים שמצות "פרו ורבו" אינה חייבת אבל מצות "לשבת יצרה" היא חייבת, מפסוק זה למדים את החיוב ליישב את העולם, ויש שפטרו אותה ממצוות אלו באופן כללי.

ולכן אשה זו לא ברור שיש עליה כלל חובה להנשא, אלא שבמקרה שציינת שרוב הסיכויים הוא שיולדו ילדים בריאים, בודאי שיש לעודדה להנשא.

לגבי גבר הנושא מחלות תורשתיות האם יכול להמנע מלאשאת אשה היכולה ללדת, הרב פיינשטיין בשו"ת אגרות משה אסר, בספר "נשמת אברהם" מביא את דבריו של הרב אויערבך שהסתפק בזה.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות