שאל את הרב

חזרה בתשובה

חדשות כיפה הרב שי פירון 10/12/01 08:52 כה בכסלו התשסב

שאלה

מה דעת הרב על תעשיית התשובה של הרב אמנון יצחק? טובה,הכרחית וכו'

תשובה

ב"ה

שלום לאסף.

1. עקרונית, כל מי שמצטרף למחנה שומרי תורה ומצוות משמח אותי. ודאי שיש בכך תרומה מכרעת לחיים הרוחניים בחברה בישראל.

2. אי אפשר להתעלם משתי שאלות מרכזיו. האחת נוגעת לדרך שבה מתבצעת החזרה בתשובה והשניה נוגעת לתכנים.

בנוגע לדרך אני חש שיש בדברים אלה יותר מקורטוב של רדידות. קשה לי להבין איך גורמים לאנשים לחזור בתשובה בתוך שיחה בת שעה או שעתיים. לקבל עול מצוות זה תהליך פנימי שצריך להביא לידי ביטוי את המאמץ שעושה היחיד כדי להתקרב לקב"ה. לא יתכן שהאדם ישנה את כל חייו ברגע אחד בעיקר בשל העובדה שהחזרה בתשובה, יותר ממה שיש בה קבלת מצוות היינו יותר ממה שיש בה החלטה לעשות את כל הפרטים הדרושים, אלה הקרויים מצוות, יש בה קבלת עול מלכות שמיים. היינו - אמונה. תהליך אמוני לא בא ברגע, לא מגיע בעקבות חמישה או שישה סיפורים על גלגול נשמות. גם אם יש מי שחוזר בתשובה בעקבות סיפורים כאלה, המטרה אינה מקדשת את האמצעים וראוי להבין את הנזק הכולל שגורמים בכך לתורה.
מבחינתהתכנים, השיחות ששמעתי בקלטת הדגישו את התשובה מיראה על פני התשובה מאהבה. מוטיב הפחד מרכזי ומשמעותי. לימוד קצר של ההיסטוריה מלמד על חילון גדול כתוצאה מהופעה חלקית של התורה, כתוצאה מביטוי מדולדל של עולמנו הרוחני. רבים הלכו לרעות בשדות זרים בשל העובדה שחשו שיש כאן ביטוי עמוק לרעיונות מוסריים ורוחניים נעלים.
האם תפיסותיו של הרב אמנון יצחק לא מחזירות אותנו אחור?
גם אם ישפיעו הדברים על היחיד, האם אין בכך נזק לדור?
גדולי ישראל צריכים להכריע בשאלה זו. אך לי נראה שדרך זו צריכה בחינה מעמיקה. לא הייתי מוכן לנהוג בה בשום מקרה, אף שאני בטוח שכוונותיו שלך הרב הנ"ל היא לטובה.


בברכה,

שי

כתבות נוספות