שאל את הרב

חזרה בתשובה אל עצמי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/10/11 13:21 ו בתשרי התשעב

שאלה

שלום רב ותודה ענקית על האתר הזה !

אני בת 16, בעקבות עשרת ימי תשובה עלו בי 2 בעיות ששמתי לב אליהם אתמול בסיור סליחות של הבית ספר..

א) לסיור סליחות של האולפנית הזמינו גם קומונריות של סניפים,בניהם גם הקומונרית שלי. הקשר הראשי עם הקומנרית הזאת הוא רק דרך ההדרכה והיא לא נוגעת כל כך בתחומים אחרים בחיים שלי , לכן קודם כל היה לי שונה לראות אותה בביה"ס ולא ידעתי כל כל איך להתנהג אליה.. גם כשעשינו מורלים לסניף שלנו יחד איתה, לא יכולתי להצטרף , הבעיה שעלתה בי היא שבכל פעם שהיא הייתה בסביבה הרגשתי צורך להבליט את עצמי ולהראות לה את מקומי בביה"ס .. לדוגמא, בהרקדה רקדתי בשמחה עם חברות,באמת נתתי את כל כולי, אבל ברגע שהיא נכנסה למעגל וגם רקדה איתנו פשוט הרגשתי צורך לקפוץ יותר חזק , להנהיג קצב אחר , ופשוט לבלוט יותר .. זה לא קרה רק בריקודים. כל פעם שהיא הייתה בסביבה התחלתי מורלים ודיברתי עם חברות . זה קרה לי גם עם עוד אנשים שפוגשים אותי בחברה אחרת מזו שהם רגילים לפגוש אותי בה. מה לעשות ? ואיך להגיב עם אנשים ממקום שונה בחברה אחרת ? בני עקיבא בביה"ס למשל..

ב) שמעתי הרבה על תשובה בחודש האחרון,והתחלתי גם לקרוא את אורות התשובה, ולמדתי שבכדי לחזור בתשובה שלמה צריך להגיע אל הגרעין האמיתי של הנפש ולפתח אותו, ללמוד עוד על עצמי במובן עמוק יותר, רציתי לשאול איך אני מגיעה אל הגרעין הזה ? איך בכלל מתחילים להגיע אל עצמי ? נכון לעכשיו במקום שבו אני עומדת , אני צריכה כ"כ לדעת מי אני ולגלות את עצמי.. זה קשה..

תשובה

בס"ד
שלום רב,

למרות שלכאורה אין דמיון בין שתי השאלות שלך. הן קשורות זו לזו.

בשאלה הראשונה את ממחישה התנהגות של אדם שלא לגמרי מחובר לעצמו.
את מעידה על עצמך שבנוכחות אנשים שהערכתם אותך חשובה לך, את לפתע מתנהגת אחרת. מצבים אלו הם בדיוק דוגמא לאבדן ה-'אני' שלך. הרבה מאוד אנשים מתנהגים כך. הרצון להרשים אחרים (חברים - הורים - עמיתים) מביא אותם להיות אחרים מהאמת שלהם.

מצבך טוב הרבה יותר מאחרים שבכלל לא מודעים לכך שהם מאבדים את עצמיותם ופועלים מתוך תכתיב שקרי.

מכאן אפשר להבין מה הכיוון שיוליך אל העצמיות (זו דרך קשה וארוכה - אבל אסור להתיאש מפני שכל מה שמתקדמים בדרך אל העצמיות זה כבר יתרון עצום).

לא אוכל להקיף את הנושא: 'עצמיות' אבל אציין מספר נקודות חשובות:
1. חשוב להיות אמתי, לפעול מתוך הפנימיות שלך (לא כדי לעשות רושם או כדי 'להרוויח' משהו מאחרים).

2. להקשיב לעצמך ברגישות, לברר את הנטיות הטבעיות שלך והערכים היותר משמעותיים בעולמך.

3. לעמוד על משמר האמת למנוע מעצמך זיופים.

כתבות נוספות