שאל את הרב

איך מתמודדים עם חוסר ביטחון שמגיע מהבית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/06/20 12:13 יז בסיון התשפ

שאלה

שלום,

אני מרגישה חוסר ביטחון מאוד גדול ואני מרגישה שזה בא מהבית. בבית מעבירים עליי המון ביקורת על כל דבר מאז שאני ילדה. זה הגיע למצב שכשאני יושבת ליד אנשים אני לא רגועה, אני סובלת ואני רק רוצה לברוח. העיניים שלי שורפות ולא כי אני עייפה, אלא זה מחוסר ביטחון.

איך להרים את הביטחון ולא להשלים עם הדברים המעליבים שאומרים לי בבית בלי סוף? כי כשאני עם אנשים הם מראים לי שדווקא יש בי דברים טובים והם גם נחמדים אליי, ואז קשה לי להיות בבית כי יש פער עצום בין הצורה המאוד נחמדה שמתנהגים אליי בחוץ לירידות הבלתי פוסקות האלה ששוב מגיעות כשאני בבית.

תשובה

שלום יקרה.

תודה רבה לך שפנית אלינו. אני לא יודעת אם הבחנת בכך, אבל לדעתי עצם זה שפנית אלינו – מעיד על דבר עצום ונפלא שמתעורר בתוכך. זה שפנית אלינו יכול להעיד על זה שיש בך נקודה פנימית המבינה כמה את כן שווה בפנים. שאת מתנגדת בפנים, בתוכך, לירידות מבחוץ. שאת מבינה שאת נהדרת, ורוצה שהסביבה תבין את זה. אז בעיניי, העובדה שפנית אלינו מעידה על שלב כ"כ נהדר וגדול בחשיבותו. זה מעיד על זה שקיים בך ביטחון עצמי שעלה מדרגה, ועכשיו תובע את מקומו.

אבל אכן, קשה להמשיך להאמין בזה לבד אם הבית לא מכיר בכך.

אני חושבת שמכאן זו תהיה נקודה מעולה להתחיל בעבודה לחיזוק הביטחון העצמי. ברגע שאת עצמך מרגישה ומבינה בתוכך שאת גדולה יותר (במובן העמוק של המילה) ממה שהבית מראה לך – את יכולה להצליח לחזק את הביטחון העצמי, בלי קשר למה קורה בבית. ברגע שאת מצליחה להבין שהביטחון העצמי שלך יכול להיבנות בדרכים נוספות, את יכולה לעמול על כך ובעז"ה לראות תוצאות.

אציע כאן מספר אפשרויות שעולות לי להתמודדות הזו. מוזמנת לשלב אותן כאוות נפשך, ולהוסיף עוד רעיונות שעולים לך.

חיזוק החיבור להקב"ה

אחד הדברים המרכזיים והיעילים ביותר בעבודה על ביטחון עצמי – הוא חיזוק החיבור להקב"ה. ברגע שאנו מחזקים את החיבור שלנו לה', ברגש ובמעשה, אנחנו בעצם מתחברים למקור כל הכוחות והטוב. דבר זה מאפשר לנו להיות שייכים בעצמנו, בלב ובמעשה - אל הטוב המוחלט.

למשל אמירת מודה אני בבוקר היא בין השאר – הודאה על האמון של הקב"ה בנו. ה' מאמין בנו. הוא הביא אותנו לעולם, אז כנראה שיש בנו משהו, ואפילו כמה 'משהו' ששווים בפנים. ברגע שמפנימים את עומק ההבנה הזו, אפשר להצליח לשאוב מכך ביטחון. מהעובדה שה' מאמין בנו, ושה' איתנו בכל עת.

נקודה נוספת הקשורה לחיזוק החיבור לה', מובאת בפרקי אבות ב,ד: "עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו. בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך".

הנקודה הזו כמובן דורשת בירור וביאור מעמיק, ואצרף כאן קישור לתשובה שפורסמה לאחרונה בדיוק על המשנה הזו. רק אומר בקצרה, שכאשר אנחנו מחברים ומתאימים את הרצון שלנו לרצונו של ה' – אז בסופו של דבר מה שאחרים עושים מולנו – מתבטל. רצון ה' הוא הדבר הנכון הקובע בסוף את המציאות ואת יחסיהם של אחרים כלפינו. התנ"ך מלא בדמויות אשר עשו את רצון ה' גם בניגוד לכל החברה. והם ספגו ביזיונות וקשיים. אבל בסופו של דבר – "ועצת ה' היא תקום" (משלי יט כא). בהרבה מקרים, כגון אצל דוד, משה, יהושוע וכלב – רצון ה' הוא זה ששלט בסוף, ומולו התבטלו כל רצונותיהם של אלו שלא הבינו את ה' כראוי.

לכן, חיבור רצונך לרצונו של ה' – יכול לעזור לך לחזק בתוכך את הביטחון העצמי, וגם אולי לעזור לאנשים אחרים – לראות בך את מה שהם לא מודים שהם רואים עכשיו. עוד על נושא הרצון תוכלי לקרוא כאן:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=960625

עין טובה וחמלה כלפי עצמך

כלי נוסף ומרכזי ביותר בעבודה על ביטחון עצמי הוא ההסתכלות החיובית שלנו על עצמנו והאהבה שלנו את עצמנו, לא משנה מה.

כמובן שאנו לא נדרשים לחשוב שכל דבר שאנו עושים – זה בהכרח טוב. עלינו גם להודות בחסרונות שלנו, כדי שנוכל להתקדם.

אולם ההבנה הזו צריכה לבוא על גבי הבנה שאנו אנושיים, הבנה שזה טבעי גם ליפול, וחמלה כלפי עצמנו על הנפילות שלנו. אהבה עצמית שלא תלויה בדבר.

ורק על בסיס זה – להמשיך לעבוד כדי לשפר ולתקן את עצמנו.

על כן – אני ממליצה לך בחום להתחיל להסתכל על עצמך באופן חיובי. גם במקומות בהם את מתחילה להשמיע קולות שמנמיכים ומייאשים אותך, וגם מול קולות הנשמעים מבחוץ.

כאשר שוב יישמעו מולך קולות המורידים אותך ומפחיתים את ערכך – קחי את הקולות האלו, ותתעמתי איתם. לא עם האנשים האומרים זאת, אלא במקום אחר.

חשבי על הקולות הללו, על מה שהם בעצם אומרים:

מה הם אומרים? מה כביכול לא בסדר בך? האם זה באמת נכון? איזה לימוד זכות את יכולה לומר על עצמך בעניין? מה השורש הטוב שיש בכך?

את לא צריכה להשאיר את הקולות הללו ואת ההתעמתות הזו רק עם עצמך, אלא את יכולה (ואפילו כדאי לך) – להמשיך לברר זאת באמצעות אותם אנשים בסביבה שמעריכים אותך ומראים לך כמה את נחמדה ומקסימה. שזה מוביל אותי לנקודה הבאה:

לחזק קשרים וזמן עם אנשים ומקומות אשר מחזקים בך את הביטחון העצמי

כדי להעלות את הביטחון העצמי, רצוי לפעול "בכמה כיוונים" במקביל. כשעובדים על משהו מכמה כיוונים, זה עוזר לייעל את תהליך הבנייה, ולאפשר לדברים להצטבר יחד במקביל – לבניין גדול ויציב.

לכן, אני ממליצה לך להגדיל את הזמן בו את מבלה במקומות שעושים לך טוב. במקומות בהם את מרגישה טובה, מוצלחת, שהכוחות שלך והטוב שבך באים לידי ביטוי. תוסיפי גם זמן בילוי בקרבת אותם אנשים שרואים בך טוב ומחזקים בך את התחושה הזו.

שהייה כזו גם תוכל לעזור לך להרגיש טוב יותר ובטוח יותר עם עצמך, וגם – תוכלי לבדוק איתם/עם עצמך, מה בעצם הם רואים בך. על מה הם מסתכלים כשהם רואים כמה את נהדרת. זו דרך טובה להבין איך את יכולה להסתכל אחרת על עצמך, ולראות בעוד זוויות והיבטים – איפה את טובה ומוצלחת.

לחזק את הטוב שבך

כמובן הנקודה הזו לא מופרדת מאחרות, אבל בכל זאת מגיע לה כותרת נפרדת;)

כאשר תקבצי תובנות ומחשבות במה את חזקה וטובה יותר, אז את יכולה להתחיל לחפש אפיקים ודרכים לבטא את החוזקות הללו. ללכת להתנדבויות, עבודות, לימודים וכו' – בהם החוזקות שבך יבואו לידי ביטוי.

זה יוכל לעזור לך להרגיש מימוש עצמי, להרגיש חווית הצלחה, ולקבל פידבק חיובי מהסביבה על פעולותייך והשפעתך במסגרת בה תהיי.

תפילה

עוד דבר שתמיד נצרך ועוזר – זו תפילה להקב"ה שיעזור לך לגלות את האור בתוכך, ולהיות בטוחה בו. תוכלי גם להתפלל על כך שאחרים יצליחו לראות את הטוב הזה. אבל קודם כל – שאת תראי זאת בעצמך, ותהיי בטוחה בעצמך.

את יכולה למשל לבחור לכוון במיוחד על הברכה מברכות השחר: "ויהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו... ואל תביאנו.. לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון".

וכמובן, מוזמנת להוסיף במילותייך האישיות בקשות מה' על כך.. הוא תמיד פתוח לבקשות:)

הערה קטנה לקראת סיום – אני מציעה לך לא לנסות לשנות את בני המשפחה. לא לנסות להוכיח להם אחרת. אנשים תמיד יכולים לבחור להסתכל על המציאות כפי ראות עיניהם, ולבחור להסתכל באופן חיובי/שלילי על הסביבה. כאשר אנחנו מנסים להשתנות למען אחרים – אנחנו מגלים שמה שנעשה בסוף אף פעם לא מספיק טוב, והתוצאה היא רק "אני כוזב" שבנינו, ועייפות נפשית מצטברת, כבונוס לא רצוי..

לכן, על אף הקושי הרב הכרוך בדבר – אני חושבת שכדאי לך לנסות לשחרר מהניסיון להראות למשפחתך מי את באמת. כמובן, אל תפסיקי לקוות לכך ולהתפלל על כך, אבל לא לפעול על פי זה. אלא במקום זאת - תפעלי על פי ה', ועל פי עצמך. זו הדרך הבריאה והנכונה ביותר. גם בבניית ביטחון עצמי, וגם בכלל בעבודת המידות.

לפני שאסכם, מוסיפה לך שני קישורים לתשובות שפורסמו באתר, שאולי גם יוכלו לעזור:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=957702

https://www.makshivim.org.il/answer?id=960836

אז לסיכום נוגה, ציינו שעצם הפנייה שלך אלינו – כבר מעידה על התקדמות ענקית שעשית בתוכך. הצענו כאן מספר אפשרויות לחיזוק הביטחון העצמי, כגון – חיבור לה', לימוד זכות על עצמך, בילוי עם אנשים המחזקים אותך, הגברת ביטוי הטוב שבך ולבסוף – תפילה.

מאחלת לך המון בהצלחה בהתמודדות שאת עוברת עכשיו.

בעז"ה, מתפללת ומקווה מאוד שתצליחי להגיע למחוז חפצך, ולגלות בתוכך את כל האור שבך. הלוואי שכולם ישכילו לראות איזו בחורה נהדרת את.

אנחנו כאן לכל שאלה, בקשה ושיתוף, במוקד הטלפוני ובאתר.

ריבי

כתבות נוספות